Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Jóga ruky – I. část

Uvedené techniky představují jednoduchý, ale účinný systém pozitivního ovlivňování organismu. Základní polohou pro praktikování je některý z meditačních sedů (není-li uvedeno jinak), tato poloha však není podmínkou. Je možno použít sedu na židli, stoje, případně i lehu, což představuje možnost cvičení pro osoby nemocné nebo tělesně postižené. Cvičení je nenáročné i z hlediska prostorového, a to z toho důvodu je lze praktikovat i v průběhu dne s využitím vhodné volné chvilky. Tyto techniky jsou vhodné také jako osvěžující koncentrace a odstranění únavy. Všechny uvedené techniky je nutno provádět s koncentrací do rukou a s prociťováním změn, které jednotlivé polohy vyvolávají v oblasti rukou, případně i v celém organismu.
1. Ruce sepneme před prsa (několik centimetrů od těla), s hlubokým nádechem tiskneme ruce silně proti sobě, s výdechem uvolníme a necháme klesnout dolů. Opakujeme 3x až 5x.
Účinky: vyrovnání pozitivní a negativní energie, zklidnění, celkové uvolnění
Kontraindikace: choroby srdce, vysoký krevní tlak
2. Základní poloha rukou stejná jako ve cvičení č. 1, ruce jsou pevně přitlačeny k sobě.
a) S nádechem levá ruka silou přetlačuje pravou (pravá se sklání vpravo stranou, lokty zůstávají ve stejné výšce), s výdechem setrvávají ruce v poloze maximálního sklonu vpravo a zároveň provádíme koncentraci na celou pravou polovinu těla (snažíme se procítit rozdíl mezi pravou a levou polovinou těla ). S nádechem vracíme do původní polohy, zde provedeme výdech a s dalším nádechem pokračujeme. Celkem provádíme 3x až 5x.
Účinky: povzbuzení krevního oběhu (zvýšení krevního tlaku), povzbuzení funkce jater a žlučníku
b) Stejným způsobem provádíme cvičení na opačnou stranu.
Účinky: povzbuzení krevního oběhu
Kontraindikace: choroby srdce, vysoký krevní tlak
3. Základní poloha rukou stejná jako ve cvičení č. 1, ruce se jemně dotýkají, s nádechem pomalu zvedáme lokty a vzdalujeme dlaně od sebe, vytáčíme je směrem do stran (špičky prstů se během celého cvičení stále dotýkají), až se postupně prsty a celé ruce přiblíží a nakonec dotknou hřbety. Provedeme výdech a s dalším nádechem přetáčíme ruce zvolna do původní polohy. Opakujeme 3x až 5x, během cvičení se koncentrujeme na měnící se kontakty rukou, pohyb i přitlačení rukou se provádí po celou dobu velmi jemně (obr.152).
Účinky: zklidnění nervové soustavy
152
4. Základní poloha rukou stejná jako ve cvičení č. 1, ruce jsou pevně přitlačeny k sobě, s výdechem sklopíme ruce tak, aby prsty směřovaly směrem od těla (předloktí zůstávají u těla, během celého pohybu tiskneme ruce k sobě), v maximálním vytočení provedeme nádech a s dalším výdechem přibližujeme opět ruce k hrudi, uvolníme a necháme klesnout dolů. Opakujeme 3x až 5x.
Účinky: povzbuzení krevního oběhu, posílení srdce, jater, žlučníku, ledvin.

5. Základní poloha rukou stejná jako ve cvičení č. 1, ruce jsou jen volně přiloženy k sobě, postupně vzdalujeme od sebe palce, ukazováky, dlaně se rozevřou směrem k tělu, zbývající tři prsty tlačíme proti sobě, předloktí i lokty pokud možno příliš nemění polohu. Dále přitlačíme napnutý ukazovák pravé ruky k napnutému pravému palci a totéž provedeme na ruce levé. Dýchání je normální, výdrž v poloze cca 10 vteřin, potom ruce uvolníme a necháme klesnout. Opakujeme 3x až 5x (obr. 153).

Účinky: cvičení napomáhá udržet dobrý stav ramenních kloubů a horní části páteře.
153
6. Základní poloha rukou stejná jako ve cvičení č. 1, ruce jsou volně přiloženy k sobě, dýcháme zhluboka a uvolněně, s nádechem tlačíme palcem pravé ruky proti palci levé (bez vychýlení prstů z původní polohy), s výdechem uvolníme, potom stejným způsobem procvičujeme ukazováky a dále i ostatní prsty. Tlak je vždy jednostranný (tzn. Prst pravé ruky tlačí vždy na prst levé). Jakmile procvičíme všechny prsty, zopakujeme celé cvičení znovu s tím rozdílem, že tentokrát jsou aktivní prsty levé ruky, které postupně tlačí na prsty ruky pravé. Celý postup opakujeme 2x až 3x.
Účinky: odstranění ztuhlosti a křečovitosti prstů.
Kontraindikace: choroby srdce, vysoký krevní tlak.

7. Základní poloha rukou stejná jako ve cvičení č. 1, dlaně mírně vzdálíme od sebe, palce obou rukou ohneme do dlaní a přes palce ohneme ukazováky a prostředníky směrem dolů, prsteníky a malíky zůstávají vztyčeny a přiloženy špičkami k sobě, poloha je maximálně uvolněná. Koncentrujeme se nejprve do rukou a potom do celého těla. Snažíme se uvědomit si vliv této polohy na náš vnitřní stav. Provádíme 20 až 30 vteřin, potom ruce uvolníme a po chvilce zopakujeme (celkem 3x až 5x) – obr. 154.

Účinky: pomáhá tlumit stavy podrážděnosti a napětí.

154
8. Před tělem přiblížíme palce tak, aby se jejich špičky dotýkaly, ke špičkám palců připojíme i špičky ukazováků, natažené prostředníky se dotýkají špičkami navzájem, prsteníky a malíky jsou volně ohnuty do dlaní. Celá poloha je uvolněná bez vytváření tlaků, dýcháme klidně a uvolněně. Po cca 30 sekundách necháme ruce klesnout a po chvilce zopakujeme (celkem 3x až 5x). Během cvičení se snažíme procítit vliv této polohy na celý organismus – obr. 155.
Účinky: zklidnění nervové soustavy

155
9. Ruce spojíme před tělem pouze špičkami palců, dlaně směřují od těla, s nádechem tlačíme palce silně špičkami proti sobě, ostatní prsty jsou napjaté a silně stlačeny k sobě navzájem, s výdechem ruce uvolníme a necháme klesnout. Opakujeme 3x až 5x. Během cvičení se koncentrujeme na tlak vyvozený špičkami palců a pozorujeme, jak se přes paže přenáší do celého těla – obr. 156.

156
Účinky: celková vitalizace organismu
Kontraindikace: choroby srdce, vysoký krevní tlak

10. Zhruba ve výši nosu spojíme špičky malíků, ostatní prsty směřují dolů a jsou k sobě velice jemně přitisknuty hřbety, palce směřující také dolů se dotýkají špičkami, předloktí je ve vodorovné poloze ve výši ramen. V poloze se koncentrujeme na zklidňující pocit vznikající v oblasti rukou a pozorujeme, jak se tento pocit postupně přenáší do celého těla, dále se koncentrujeme na dech, prociťujeme jeho zjemnění, na chvíli ruce uvolníme (necháme klesnout) a stále pozorujeme dech. Znovu vytvoříme polohu, abychom mohli procítit rozdíly v kvalitě dechu – obr.157.
157
Účinky: zklidnění, osvěžení, vitalizace.
11. Ruce spojíme ve výši obličeje tak, aby se dotýkaly pouze špičky palců a ukazováků (vytvoříme tak z palců a ukazováků „okénko“), dlaně směřují od těla, palce a ukazováky tlačíme proti sobě a zároveň se koncentrujeme na vzniklý tlak (který se šíří do celého těla), ostatní tři prsty jsou vějířovitě roztaženy, předloktí jsou ve vodorovné poloze ve výši ramen. Výdrž v poloze cca 10 až 20 vteřin, dýchání normální. Opakujeme 3x až 5x – obr. 158.
158
Účinky: celkové posílení organismu.
Kontraindikace: choroby srdce, vysoký krevní tlak.
12. Palce obou rukou vložíme do dlaní a přes ně ohneme ukazováky, potom přiblížíme ruce k sobě natolik, aby se špičky ostatních tří prstů navzájem dotýkaly. V této poloze vytváříme s nádechem tlaky lokty proti sobě (přenáší se též do prstů), s výdechem uvolníme a necháme ruce klesnout. Opakujeme 3x až 5x – obr. 159.
159
Účinky: pomáhá odstraňovat napětí a ztuhlost v oblasti zad, nedoporučuje se provádět při poruchách páteře.
Kontraindikace: choroby srdce, vysoký krevní tlak.

Zdroj: Abeceda jógy/ M. Mihulová – M. Svoboda, foto Z. Lín

Komentáře (0)
Redakce
Redakce

YogaPoint je jógový rozcestník, jehož záměrem je informovat a inspirovat. Je pro všechny, kteří se zajímají o jógu a s ní spojená témata, bez ohledu na styl, zdatnost, věk a místo. Nejen pro jogíny, ale i pro ty, kteří chtějí s jógou teprve začít.

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář


Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu