Festival Evolution 2017
Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Denní program

Při sestavování denního programu cvičení jógy vycházíme z toho, že minimální doba, kterou cvičení věnujeme, by měla představovat 20 minut. Přitom bychom cvičení měli praktikovat pokud možno ve stejnou hodinu. Je pravdou, že z počátku je nutno použít jistou dávku vůle k tomu, abychom cvičení pravidelně prováděli. Postupem času se však chvilka cvičení stane natolik příjemným návykem, že ji bez skutečně vážných důvodů nebudeme vynechávat. Lidé, kterí se domnívají, že v průběhu dne nemají čas na cvičení, zjistí, že při hlubším zamyšlení nad vlastní náplní dne jistě 20 minut na cvičení najdou a postupně dojdou k závěru, že přínos cvičení je natolik pozitivní, že se budou snažit dobu věnovanou cvičení prodlužovat.
Tak jako je pro cvičení nutná jistá minimální doba, není na druhé straně žádoucí délku cvičení extrémně prodlužovat. V našich podmínkách by se doba vyhrazená na cvičení měla pohybovat v rozmezí 20 až 120 minut, přičemž u začátečníků je 20 minut za den postačujících. Zpočátku není ani vhodné dobu příliš prodlužovat, protože organismus se musí cvičení postupně přizpůsobovat.
Nejvodnější dobou pro cvičení je ráno, před započetím aktivní činnosti, nebo večer, ale cvičit můžeme také v kteroukoliv jinou denní dobu. Někteá jednoduchá, například dechová cvičení, která nevyžadují zvláštní prostor, můžeme zařadit pro osvěžení nebo zklidnění i v průběhu pracovní činnosti apod. Také během chůze lze provádět některé dechové techniky.
Celkovou dobu, kterou chceme cvičení denně věnovat, můžeme rozdělit do dvou nebo tří částí. Široká paleta cvičení jógou nabízených nám poskytuje možnost vyběru k sestavení individuálního programu. Cviky či různé techniky můžeme postupem času obměňovat či doplňovat, nebo skladbu cvičení přizpůsobovat momentálním dispozicím.
S ohledem na různou aktivitu našeho organismu během dne je třeba respektovat určité rozdíly, například ve skladbě ranního cvičení oproti večernímu. Ranní cvičení by každopádně mělo obsahovat spinální cviky, případně jednocuché protahovací cviky, pozdrav slunci, některé pránajámické techniky a v případě špatného spánku i delší relaxaci. Provádění ásan není po ránu vhodné, neboť tělo je po několikahodinovém spánku do určité míry ztuhlé a většinou nám neumožní provedení náročnějších poloh v takovém stupni dokonalosti a uvolnění jako v jinou denní dobu.
Večerní cvičení, pokud je zařazováno těsně před spánkem, by zase nemělo obsahovat techniky povzbuzující, neboť tímto způsobem bychom s velkou pravděpodobností spánek oddálili.
Tím, jak člověk bude pravidelným cvičením jógy postupně více rozumět vlastnímu organismu a hlouběji prociťovat jeho potřeby, bude také sám schopen tu nejvhodnější skladbu a délu cvičení pro daný okamžik.

Komentáře (0)
Redakce
Redakce

YogaPoint je jógový rozcestník, jehož záměrem je informovat a inspirovat. Je pro všechny, kteří se zajímají o jógu a s ní spojená témata, bez ohledu na styl, zdatnost, věk a místo. Nejen pro jogíny, ale i pro ty, kteří chtějí s jógou teprve začít.

02.02.2010 - 13:03

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu