Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Cvičení pro energii – Súrja Namaskár – Pozdrav Slunci

SÚRJA NAMASKÁR – POZDRAV SLUNCI

Již od pradávna jsme předurčeni k mírnému pohybu. Dávná potřeba ulovit zvěř a bránit se před nebezpečím byla postupem času eliminována, a tak v současné době musíme pohyb do běžného života doplňovat formou nejrůznějších fi tness, wellness a jiných sportovních aktivit.

Pohyb

Pohyb – a s ním související dynamika – je prostředkem pro rozproudění energie. Rozdmýchává oheň, který z těla a mysli vyplavuje škodliviny. Natřásání, hnětení a převracení jsou způsoby, které pomáhají tělo ozdravovat. Současně také detoxikují celý organismus. To, co leží, vadne a chřadne. Oslabená imunita organismu, jeho špatná regenerační schopnost a rychlejší stárnutí – to jsou příznaky pasivity a života bez pohybu. Vždyť stačí zacvičit si alespoň dvakrát týdně po dvaceti minutách a energie přestane stagnovat. Únava, stagnace a blokace na energické úrovni se časem mohou proměnit ve zdravotní problém. Vitalita a energie mizí.

Energie

Již staří Indové věděli, že některé pozice dokážou v těle rozproudit energii. Dříve byl pozdrav slunci statický, až v pozdější době se stal dynamickou formou. Pozdrav slunci (Súrja Namaskár) je typický pro ranní cvičení. Mělo by se cvičit s pohledem ke slunci, nebo alespoň k východu. To je samozřejmě způsob, který souvisí s jógovou fi lozofi í. Když ráno vstáváte, nebo jste ztratili během dne energii a jste unaveni, zkuste si zacvičit pozdrav slunci. Pozdrav slunci je jeden ze základů powerjógy a některých dalších stylů jógy. Jedná se o předozadní cvičení, tedy cvičení podporující energii. Aktivuje, zahřívá a protahuje celé tělo a současně zajišťuje energetickou stabilitu organismu, dodává dobrou náladu, udržuje pružné a pevné svaly.

Dýchání

Během cvičení je důležité soustředit se na pravidelné dýchání. Dýchání je jeden z důležitých faktorů nejrůznějších cvičebních stylů a stylů jógy především. Dýchejte nosem, klidně a hluboce. Hluboce neznamená s velkým úsilím, ale zkuste pojmout co nejvíce vzduchu a také co nejvíce vzduchu vydechněte. Při nádechu kontrolujte aktivní spodní část břicha pod pupíkem. Není křečovitě stažená, ale je díky zpevnění automatická. Vnímejte ji a udržujete pozornost na této aktivitě svěračů a spodního břicha, když dýcháte. Při nádechu nezvedejte ramena, nestahujte svaly na obličeji a nepřenášejte napětí do paží. Zkuste vnímat nádech od spodního břicha, s důrazem do rozšíření žeber do stran. Následně proveďte hluboký výdech.

Pozice

Pozice provádějte tak, abyste necítili napětí. Není třeba provést pozice dokonale. To neexistuje. Proveďte je tak, abyste necítili žádnou bolest, zbytečně se nepřekonávejte, neříkejte si „to zvládnu“. Cvičte s rozvahou, klidem. Nejdříve proveďte nádech nebo výdech a v jejich průběhu zacvičte pozice. Není třeba v pozicích zůstávat dlouho. Zůstaňte vždy na jednu fázi dechu a v pozici střechy zůstaňte například na 3 až 5 nádechů a výdechů. Navazujte plynule jednu pozici za druhou s naprostou koncentrací na správné dýchání a ovládnutí dna pánevního spolu se spo

dní části břicha.

Upozornění: Opatrně by měli cvičit lidé s vysokým krevním tlakem, problémy se srdcem a nemocemi páteře. Budeteli toto cvičení cvičit, dejte si maximální pozor na předklony, na rychlé střídání pozic. Neprovádějte cvičení v rytmu dechu, ale zpomalte. Bude jistější, poradíte-li se s lékařem.

Můžete zůstávat v pozicích déle, než na jednu fázi dechu. Klidně zůstaňte déle a prodýchejte je.
Při záklonu, to je v pozici č. 2, nemusíte zvedat paže do vzpažení.
V pozici č. 4 a 9 si můžete položit koleno na zem.
V pozici č. 7 držte hlavu v neutrálním postavení. Nezaklánějte hlavu. Uvidíte provádění i se záklonem, ale záklon vyžaduje správou techniku, proto nechte hlavu raději v neutrálním postavení.
Zkuste, začínáte-li, cvičit třeba 2 kola. Postupně můžete zvyšovat počet kol. Uvádí se, že zhruba 5 až 10 na aktivaci celého těla i mysli. Záleží ale na čase, na každém z vás, jak potřebujete.
Pamatujte na to, že spěch nepatří do cvičení, že úsilí a přemáhání nejsou součástí správného a bezpečného provádění pozic. Klid, pohoda, vědomost, neubližování si, nenásilnost, nenalhávání si, co zvládnete, jsou správné návyky, které by se měly ve cvičení projevit.
Když uvidíte v literatuře jiný pozdrav slunci (údajně jich existuje 17-25), nic si z toho nedělejte. Každá škola, styl jógy využívá jiných prostředků. Není to žádná chyba.

/
Komentáře (0)
Redakce
Redakce

YogaPoint je jógový rozcestník, jehož záměrem je informovat a inspirovat. Je pro všechny, kteří se zajímají o jógu a s ní spojená témata, bez ohledu na styl, zdatnost, věk a místo. Nejen pro jogíny, ale i pro ty, kteří chtějí s jógou teprve začít.

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu