Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Cvičení při chůzi

Některé jednoduché techniky je možno provádět i při chůzi, například při procházkách, výletech a podobně.

1. Rytmické dýchání

Při tomto cvičení dýcháme nosem tak, že nádech i výdech jsou ve stejném poměru. Můžeme je provádět například tím způsobem, že na 4 doby nadechujeme a na 4 vydechujeme. Jedna doba odpovídá vždy délce jednoho kroku a můžeme pochopitelně volit dechový dechový rytmus nižší, případně vyšší, ale vždy tak, aby během cvičení nedocházelo k nepříjemným pocitům.

Cvičení můžeme obměnit tak, že po nádechu a výdechu vkládáme zadržení dechu v poloviční délce oproti nádechu, například – 4 doby nádech, 2 doby zadržení dechu, 4 výdech, 2 zadržení. Zadržení dechu nesmí vyvolávat nepříjemné pocity a rytmus je možno dle individuálních dispozic snížit či zvýšit. Všeobecně postačí jako horní hranice dechových rytmů počet šesti dob při nádechu.

Účinky: zklidnění psychické oblasti, vitalizace plic.

Kontraindikace: varianta se zadržením dechu se neprovádí při chorobách srdce a poruchách krevního tlaku.

2. Dýchání s použitím slabiky ÓM

Toto cvičení je stejné jako předcházející s tím rozdílem, že během každého kroku vyslovujeme mentálně slabiku ÓM.

Účinky a kontraindikace jsou stejné jako u předcházející techniky.

3. Přetáčení dlaní

Při chůzi necháme paže volně podél těla a dlaně rukou přiložíme z boku ke stehnům. Během nádechu přetáčíme dlaně vpřed, malíkové hrany se stále dotýkají stehen a během výdechu přetáčíme dlaně opět ke stehnům. Nádech i výdech je přibližně ve stejném poměru a během cvičení se koncentrujeme na dlaně.

Účinky: cvičení dodává energii během chůze.

4. Uzavření pomocí dlaní

Cvičení se provádí nejčastěji při chůzi do prudkých kopců. Dlaně přiložíme zpředu na stehna a necháme je zde během chůze spočívat. Vlivem pohybu nohou dochází při chůzi k mírnému posunu mezi přiloženými dlaněmi a povrchem nohou. Během chůze můžeme ruce ze stehen vzdálit, jít chvíli běžným způsobem a porovnat celkové pocity s tím, když uvedenou polohu rukou zaujmeme.

Účinky: cvičení zabraňuje větší ztrátě energie při náročných výstupech.

5. Koncentrace na chodidla

Během chůze se soustředíme do chodidel a prociťujeme jejich kontakt se zemí. Tento vjem se snažíme podržet jako jediný obsah vědomí a pokud možno se nenecháme rušit dalšími vlivy.

Účinky: cvičení zabraňuje ztrátě energie při náročných stoupáních, posiluje koncentrační schopnost.

6. Koncentrace na pohyby nohou

Cvičení je možno provádět při jakékoliv chůzi. Nejprve si uvědomíme celé tělo, odstraníme napětí, které nesouvisí s vlastní chůzí, a je tedy zbytečné. Dále se soustředíme na celé dolní končetiny a vnímáme jejich pohyb, který se stává uvolněným, plynulým a příjemným.

Účinky: zmírnění únavy při chůzi, prohloubení koncentrační schopnosti.

7. Představa

Mentální představa může být pomocníkem v mnoha situacích našeho života. V tomto případě si při zdolávání náročných stoupání navodíme představu, že již stojíme na vrcholu s příjemným pocitem uvolnění a svěžesti. Tento mentální obraz nám umožní snáze překonávat obtížné úseky cesty.

Komentáře (0)
Redakce
Redakce

YogaPoint je jógový rozcestník, jehož záměrem je informovat a inspirovat. Je pro všechny, kteří se zajímají o jógu a s ní spojená témata, bez ohledu na styl, zdatnost, věk a místo. Nejen pro jogíny, ale i pro ty, kteří chtějí s jógou teprve začít.

02.02.2010 - 11:24

,

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář


Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu