Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Pozdrav slunci pro těhotné

Rády začínáte Vaše cvičení dynamickým a energizujícím Pozdravem slunci? Těšíte se, jak se protáhnete, uvolníte, zahřejete a naladíte na další cvičení touto sekvencí ásan? Pokud jste zvyklé praktikovat některý z dynamických stylů jógy, jako jsou astanga nebo vinyasa flow jóga, tak zřejmě ano. Jak si tedy poradit s touto sekvenci v době těhotenství? Lze vůbec praktikovat Pozdrav slunci a pokud ano, jak? To jsou otázky, na které se často ptají těhotné jogínky.

Dobrá zpráva je, že ano. Pokud Vaše těhotenství probíhá bez problemů a nemáte nějaká omezení od Vašeho lékaře ohledně fyzických aktivit, tak Pozdrav slunci určitě můžete dál praktikovat, jen je dobré ho přizpůsobit Vašemu současnému stavu a modifikovat. Tak jako existuje hodně variací Pozdravu slunci, tak existuje i hodně variant pro těhotné. Důležitá jsou pravidla bezpečnosti, která je dobrá při něm dodržovat a pak už si podle nich můžete upravit tu Vaši oblíbenou verzi.

Tady je pár obecných tipů:

  • zcela určitě by jste měly Pozdrav slunci provádět v klidnějším tempu – spíše jako protahující a uvolňující cvičení, než jako zahřívací kolo před posilujícím tréninkem..:-)
    do kliku byste rozhodně neměly skákat, ale vždy přejít
  • v pozici střechy nechávejte kolena mírně pokrčená a s postupujícím těhotenstvím je pokrčte více a nohy dávejte na víc než šířku boků
  • v pozici hory stůjte s chodily na šířku boků, abyste stála stabilně a nebolely Vás kyčle a abyste s následujícím přechodem do překlonu měla prostor na rostoucí bříško
  • při hlubokém předklonu pokrčte kolena, v překlonu nezůstávejte dlouho, je to jen přechodná pozice
  • pozici kliku a kobry prováděte jen v prvním trimestru, potom už maximálně klik (dolů a nohoru) s koleny na zemi, ale s vynecháním kobry, abyste si nelehala na rostoucí bříško
  • bojovníka I. můžete v začátku těhotenství provádět normálně, jak jste zvyklé, ale postupně přejděte do klečícího bojovníka (zadní koleno a holeň jsou na zemi), aby nedocházelo k přepínání břišních svalů, svalů pánevního dna, a také abyste lépe udržely rovnováhu
  • zařaďte do sekvence pozici dítěte, abyste v průběhu každého Pozdravu měla čas si na chvilku odpočinout a „nabrat“ zpátky svůj dech
  • pokud trpíte na nízký tlak, který způsobuje točení hlavy a závratě, provádějte Pozdrav slunci poblíž stěny, abyste se mohly kdykoli zachytit
  • Pozdrav slunci provádějte klidně, s uvědomováním si každé části Vašeho těla a s respektem k Vašemu novému stavu. Vynechte cokoli, co Vám ten den nevyhovuje a přidejte to, co Vám dělá dobře!!


Příklad Pozdravu slunci pro těhotné:

1. stoupněte si na začátek podložky do pozice hory (chodidla na šířku boků)

2. s nádechem vzpažte ruce nad hlavu a podívejte se vzhůru, dlaně směřují dovnitř

3. s výdechem přejděte do hlubokého předklonu (kolena jsou mírně pokrčená), položte dlaně na podložku a s nádechem přejděte do střechy – kolena jsou mírně pokrčená, nohy minimálně na šířku boků

4. s nádechem zdvihněte pravou nohu vzhůru, obě kyčle směřují dolů k zemi, s výdechem vraťte nohu dolů (ve 3.trimestru je horní noha pokrčená)

5. s nádechem proveďte na levou stranu

6. s nádechem přejďete dolů na všechny čtyři (pozice kočky), dejte pravou nohu dopředu mezi dlaně, zvedněte trup do pozice klečícího bojovníka, paže vzhůru a podržte na 3 plné dechy

7. s výdechem dejte paže dolů, propněte pravou nohu, dlaně opřete o pravé stehno nebo dejte v bok a mírně se předkloňte (záda jsou rovná!) do pozice pyramidy v kleče, vydržte na 3 plné dechy (ve 3.trimestru se už nepředklánějte, nechte trup rovně)

8. s výdechem vraťte pravou nohu zpět do pozice kočky a provedeme to samé na levou stranu

9. s výdechem vraťte levou nohu zpět do pozice kočky a přejďete do pozice dítěte – kolena jsou od sebe, abyste vytvořily prostor na bříško, předloktí si složte pod čelo, vydržte na 3 – 5 dechů podle potřeby

10. s nádechem se vrátíme do pozice střechy, podržíme na 1 dech a poté přejdeme chodidly zpět k dlaním a přejdeme do hlubokého podřepu, kde vydržíme na 3 dechy, dlaněmi se chytneme za předloktí

11. s dalším nádechem se obrátíme do hlubokého předklonu, lokty opřeme o pokrčená kolena a s výdechem se opatrně zvedneme zpět do pozice hory (pozor na točení hlavy kvůli nízkému tlaku, z toho důvodu už nezvedejte paže nad hlavu).

Komentáře (0)
Redakce
Redakce

YogaPoint je jógový rozcestník, jehož záměrem je informovat a inspirovat. Je pro všechny, kteří se zajímají o jógu a s ní spojená témata, bez ohledu na styl, zdatnost, věk a místo. Nejen pro jogíny, ale i pro ty, kteří chtějí s jógou teprve začít.

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.



Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám