ayurveda beauty kveten
Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Pozdrav slunci pro těhotné

Rády začínáte Vaše cvičení dynamickým a energizujícím Pozdravem slunci? Těšíte se, jak se protáhnete, uvolníte, zahřejete a naladíte na další cvičení touto sekvencí ásan? Pokud jste zvyklé praktikovat některý z dynamických stylů jógy, jako jsou astanga nebo vinyasa flow jóga, tak zřejmě ano. Jak si tedy poradit s touto sekvenci v době těhotenství? Lze vůbec praktikovat Pozdrav slunci a pokud ano, jak? To jsou otázky, na které se často ptají těhotné jogínky.

Dobrá zpráva je, že ano. Pokud Vaše těhotenství probíhá bez problemů a nemáte nějaká omezení od Vašeho lékaře ohledně fyzických aktivit, tak Pozdrav slunci určitě můžete dál praktikovat, jen je dobré ho přizpůsobit Vašemu současnému stavu a modifikovat. Tak jako existuje hodně variací Pozdravu slunci, tak existuje i hodně variant pro těhotné. Důležitá jsou pravidla bezpečnosti, která je dobrá při něm dodržovat a pak už si podle nich můžete upravit tu Vaši oblíbenou verzi.

Tady je pár obecných tipů:

  • zcela určitě by jste měly Pozdrav slunci provádět v klidnějším tempu – spíše jako protahující a uvolňující cvičení, než jako zahřívací kolo před posilujícím tréninkem..:-)
    do kliku byste rozhodně neměly skákat, ale vždy přejít
  • v pozici střechy nechávejte kolena mírně pokrčená a s postupujícím těhotenstvím je pokrčte více a nohy dávejte na víc než šířku boků
  • v pozici hory stůjte s chodily na šířku boků, abyste stála stabilně a nebolely Vás kyčle a abyste s následujícím přechodem do překlonu měla prostor na rostoucí bříško
  • při hlubokém předklonu pokrčte kolena, v překlonu nezůstávejte dlouho, je to jen přechodná pozice
  • pozici kliku a kobry prováděte jen v prvním trimestru, potom už maximálně klik (dolů a nohoru) s koleny na zemi, ale s vynecháním kobry, abyste si nelehala na rostoucí bříško
  • bojovníka I. můžete v začátku těhotenství provádět normálně, jak jste zvyklé, ale postupně přejděte do klečícího bojovníka (zadní koleno a holeň jsou na zemi), aby nedocházelo k přepínání břišních svalů, svalů pánevního dna, a také abyste lépe udržely rovnováhu
  • zařaďte do sekvence pozici dítěte, abyste v průběhu každého Pozdravu měla čas si na chvilku odpočinout a „nabrat“ zpátky svůj dech
  • pokud trpíte na nízký tlak, který způsobuje točení hlavy a závratě, provádějte Pozdrav slunci poblíž stěny, abyste se mohly kdykoli zachytit
  • Pozdrav slunci provádějte klidně, s uvědomováním si každé části Vašeho těla a s respektem k Vašemu novému stavu. Vynechte cokoli, co Vám ten den nevyhovuje a přidejte to, co Vám dělá dobře!!


Příklad Pozdravu slunci pro těhotné:

1. stoupněte si na začátek podložky do pozice hory (chodidla na šířku boků)

2. s nádechem vzpažte ruce nad hlavu a podívejte se vzhůru, dlaně směřují dovnitř

3. s výdechem přejděte do hlubokého předklonu (kolena jsou mírně pokrčená), položte dlaně na podložku a s nádechem přejděte do střechy – kolena jsou mírně pokrčená, nohy minimálně na šířku boků

4. s nádechem zdvihněte pravou nohu vzhůru, obě kyčle směřují dolů k zemi, s výdechem vraťte nohu dolů (ve 3.trimestru je horní noha pokrčená)

5. s nádechem proveďte na levou stranu

6. s nádechem přejďete dolů na všechny čtyři (pozice kočky), dejte pravou nohu dopředu mezi dlaně, zvedněte trup do pozice klečícího bojovníka, paže vzhůru a podržte na 3 plné dechy

7. s výdechem dejte paže dolů, propněte pravou nohu, dlaně opřete o pravé stehno nebo dejte v bok a mírně se předkloňte (záda jsou rovná!) do pozice pyramidy v kleče, vydržte na 3 plné dechy (ve 3.trimestru se už nepředklánějte, nechte trup rovně)

8. s výdechem vraťte pravou nohu zpět do pozice kočky a provedeme to samé na levou stranu

9. s výdechem vraťte levou nohu zpět do pozice kočky a přejďete do pozice dítěte – kolena jsou od sebe, abyste vytvořily prostor na bříško, předloktí si složte pod čelo, vydržte na 3 – 5 dechů podle potřeby

10. s nádechem se vrátíme do pozice střechy, podržíme na 1 dech a poté přejdeme chodidly zpět k dlaním a přejdeme do hlubokého podřepu, kde vydržíme na 3 dechy, dlaněmi se chytneme za předloktí

11. s dalším nádechem se obrátíme do hlubokého předklonu, lokty opřeme o pokrčená kolena a s výdechem se opatrně zvedneme zpět do pozice hory (pozor na točení hlavy kvůli nízkému tlaku, z toho důvodu už nezvedejte paže nad hlavu).

Komentáře (0)
Redakce
Redakce

YogaPoint je jógový rozcestník, jehož záměrem je informovat a inspirovat. Je pro všechny, kteří se zajímají o jógu a s ní spojená témata, bez ohledu na styl, zdatnost, věk a místo. Nejen pro jogíny, ale i pro ty, kteří chtějí s jógou teprve začít.

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář


Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu