max verze 2
Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Kouzlo cvičení jógy pro těhotné

Jóga v těhotenství nám dává energii pro plnohodnotné a radostné období, kdy čekáme děťátko. Čas který strávíme v samotě při cvičení, nám pomáhá vidět problémy z nadhledu a vytváříme zásoby vnitřní síly. Z toho má pak užitek celá naše rodina, přátelé i naše práce. Jóga je nesmrtelným uměním, vědou a filozofií. Je nejlepší subjektivní psychoanatomiíí, jaká kdy vznikla, pro tělesné, mentální, intelektuální a duševní blaho člověka. Prošla zkouškou času od počátku civilizace až po dnešek a jako jedinečně propracovaná psycho – fyzická metoda bude mít své místo i v dalších stoletích.V těle je množství různých druhů buněk, které mají své fyzikální, fyziologické a emoční funkce. Víme, že každá buňka žije svůj vlastní život. Buňky jsou perlami života. Při jógových cvičení je každá z nich vedena k tomu, aby absorbovala hojnou zásobu čerstvé krve a životodárné energie a nasycovala tak vtělenou duši. Člověk pak může v klidu zažít sebe skrze své já a spočine v náručí duše – džívátmán.

Těhotenství je jedním ze tří okamžiků života, kdy žena zažívá zásadní hormonální změny. A jelikož je těhotenství především obdobím mladých nezkušených žen, není překvapující zvýšené sebepozorování a zkoumání jak na úrovni fyzické, tak psychické. Pravdou zůstává, že mnohé mladé ženy mají jen malé či žádné znalosti o ovládání svého zdraví z dlouhodobého hlediska. Teprve s vývojem miminka v bříšku si uvědomují ten mocný dar a potřebu se více o sebe pro budoucí život starat a pečovat. A zde sehrává svou úžasnou roli jóga, protože fyzické, emoční a mentální rozpoložení, které na každou nastávající maminku doléhá, umí jóga perfektně eliminovat. Ba co více, v józe pro těhotné se učíme zvládat tyto stresové situace pozvolně pomocí rozhovorů, či cvičení a hlavním pomocníkem je potom dech – pranajámá. Dále má žena či nastávající maminka možnost seznámit se s duchovní podstatou a pravdou našeho života a rozšířit svůj horizont vědění ohledně vlastního já. Budoucí maminka se učí nadřadit potřeby svého miminka nad své vlastní potřeby dle potřeby obou bytostí. To je ta pravá láska, která je nikdy nekončící, je nezměrná a pro mě jako matku dvou dětí, určující celý můj osobní život. Cit, který nalezne žena ve svém srdci k vlastnímu dítěti je to nejsilnější a nejpřirozenější, co se může na cestě životem stát. Darovat život nové čisté bytosti, která vzejde ze spojení milujících lidí, je energeticky určující potence i pro celý budoucí vývoj plodu a budoucího člověka!

Proč tedy cvičit jógu pro těhotné?

Během těhotenství se tělo ženy začíná značně měnit. A je zcela žádoucí tyto změny mít pod kontrolou, pokud nechceme ztratit své původní tvary a chceme i nadále po porodu být žádoucí a cítit se ve svém těle dobře. Získat mladistvou postavu nám právě zaručí jóga. Jóga nám pomáhá zbavit se přebytečného tuku v těle, zbavuje nás celulitidy, zjizvení, křečových žil, ochablého bříška, povadlých prsou, hemeroidů, problémů s močovými cestami, vybočenými ploténkami, nedostatku sebevědomí či depresí během těhotenství. To vše jóga umí eliminovat. A návrat do původního stavu po porodu na sebe nenechá dlouho čekat, ba co více, cvičením jógy se může naše kondice a psychika velmi často změnit k lepšímu.

Od kdy začít cvičit Jógu pro těhotné systémem A. Smékalové(c)?

Tento systém jógy je upraven, tak, aby mohla začít cvičit i žena která právě zjistila, že je těhotná a není ještě na konci prvního trimestru. Cvičení probíhá velmi nenásilně a pod dohledem vyškolených cvičitelek, které každou novou maminku hlídají a pomalinku ji navádí do pozic a seznamují ji se zásadami kvalitního plného jógového dechu od samého začátku.

Jaké jsou zásady cvičení jógy v těhotenství?

První zásada je spojit tělo se svou myslí, jedině tak lze praktikovat cvičení jógy a to i v těhotenství. Žena by měla znát svůj základní zdravotní stav a neměla by se nikdy vystavovat rizikům, přestože jóga pro těhotné je neobsahuje. Maminka by si měla vždy dobře ověřit lektora své hodiny, kde absolvoval školení, jak dlouho již vede kurzy a jeho obecné znalosti problematiky. Každá lektorka vyškolená systémem A. Smékalové(c) má platné osvědčení se smlouvou. A důležitá rada, nikdy nepřetěžovat své tělo a necvičit tak, abych se cítila unavená, ale pouze tak, aby tělo bylo perfektně protažené a mysl perfektně uvolněná a naše intelektuální vědomí zase o něco chytřejší a pozornější.

Jak často cvičit?

Velmi individuální otázka. Cvičíme každý den, ale vedené hodiny jógy je nutné navštěvovat alespoň jedenkrát týdně, abychom uměly samy kvalitně cvičit a dýchat v domácím prostředí.

Strava a pitný režim?

Pozice a dech by měly být prováděny s lehce naplněným žaludkem – velmi lehce stravitelným jídlem. Těhotná žena může začít svůj den sklenicí vlažné vody s citronem na zlepšení perestaltiky. Pro hladinu cukru je dobrá lžička medu v čaji.

Jóga je velmi dobrá metoda na zlepšení vyprazdňování, pokud zlepšíte i vlastní stravovací návyky.

Oblečení a pomůcky?

Volné oblečení z přírodních materiálů ve světlých barvách pro příjem energie z jógy. Jedinou pomůckou je kvalitní jogová podložka.

Jaké je samotné vedení hodiny?

Začíná se vždy spinálními, uvolňujícími cviky na uvolnění možných blokád v páteři po celé její délce. Zvláště je kladen důraz na bederní lokalitu.

Poté následuje výuka a praxe dechu – pranajáma – plný jogový dech. Učí se na každé hodině.

Následují pozice – ásány, tak jak jsou v systému řazeny za sebou, aby byly logicky pro tělo těhotné ženy na sebe navazující. Kvalitně vedená hodina jógy, byť v těhotenství, se podobá tanci, kdy pozice na sebe plynule navazují a člověk nebojuje se svým tělem a myslí. Jen se oddává plynutí dechu a pohybu. V jakékoli pozici či fázi hodiny si může maminka odpočinout a na chvilku přestat cvičit a posléze se přidat.

Energie, která se dostaví po hodině jógy se musí zažít. Všechny pozice jógy mají svůj vlastní energetický náboj. Jóga nám stále dává propojení i na naši mysl ve své emoční i intelektuální šíři.

Závěr hodiny patří relaxačním technikám. Hlubokou relaxaci tzv.joganidru je velmi vhodné zařadit po ukončení cvičení. Jedná se o vědomou relaxci dle navádění lektora, sloužící k rozvolnění celého nervového a svalového centra člověka. Zde se mohou používat i některé afirmace.

Relaxace vzniká jako důsledek nerušeného jemně hmotného soustředění dovnitř sebe sama.

Do kdy navštěvovat hodiny jógy?

Sytém jógy pro těhotné A. Smékalové(c) je koncipován od samého začátku do samého konce těhotenství. Pokud se v určité období necítíte nejlépe, samy uznáte, že je lepší odpočívat doma v klidu, nežli jít na hodinu jógy. Jinak veškeré pozice jsou nenásilné a vhodné až k samému konci těhotenství a to i v den termínu porodu.

Milé přítelkyně. Žít v symbióze s jógou, znamená pěstovat si vnitřní citlivost a intuici, které se posléze při výchově dětí nesčíslně krát hodí.

Mysleme vždy na to, že děti nám nepatří. Jsme jen ty, co jim darují život a naší povinností je se o ně dle našeho vědomí a svědomí co nejlépe starat. Nikoli si na ně uzurpovat veškerá práva a chovat se k nim dominantně. Láska a opět láska je naším nejlepším učitel ve vztahu k našim dětem. Právě tento velmi jemný interaktivní vztah se nám tisíckrát vrátí až samy budeme potřebovat jejich porozumnění.

Komentáře (0)
Redakce
Redakce

YogaPoint je jógový rozcestník, jehož záměrem je informovat a inspirovat. Je pro všechny, kteří se zajímají o jógu a s ní spojená témata, bez ohledu na styl, zdatnost, věk a místo. Nejen pro jogíny, ale i pro ty, kteří chtějí s jógou teprve začít.

01.09.2009 - 13:10

,

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu