TIN vanoce 2018
Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Bikram jóga v těhotenství

bikram_joga_tehotne

Zamilovala jste si bikram jógu natolik, že se jí nechcete vzdát ani v těhotenství? Máte strach, že byste svému dítěti mohla ublížit? Jakou jógu zvolit, abyste se cítila stále dobře? Pojďme se společně podívat na úskalí bikram jógy v těhotenství.

Některá studia bikram jógy uvádí, že během těhotenství můžou bikram jógu cvičit pouze maminky, které bikram jógu cvičily již před těhotenstvím. Prvních lekcí se, ale mohou zúčastnit až po prvním trimestru. Lektor by měl s nastávajícími maminkami probrat a určit polohy, kterým by se měly v průběhu cvičení vyvarovat.

Jaká je ale realita a čemu by se nastávající maminky měly vyvarovat?

Obecné pravidlo říká, že nastávající maminka by v těhotenství neměla přehřívat své tělo, to znamená, že je pro ni vyloučen pobyt v páře, v sauně, v příliš horkých koupelích, a tudíž i cvičení bikram jógy, která se cvičí v 40 °C stupních. V uvedených příkladech by mohlo dojít k tomu, že embryo nebo plod se tzv. v těle nastávající rodičky „přehřeje“

Je třeba upřesnit, že se nastávajícím maminkám nedoporučuje bikram jógu kvůli zvýšené teploty v místnosti. Fyzická aktivita s tím nemá co dočinění. Příkladem nám může být běhání, které je bezpečné i během těhotenství a udržuje budoucí rodičku v kondici. I při běhu by si, ale samozřejmě, žena měla dávat pozor na to, jak se cítí, jak se jí dýchá, jestli se jí dělají mžitky před očima nebo úplné černo. V tomto případě by to byl pro nastávající maminku signál, že by měla zvolnit a ubrat tempo.

Vraťme se ale k naší oblíbené józe. Dokonce i oficiální výzkumy potvrzují, že cvičení bikram jógy není během těhotenství zcela bezpečné. Těhotné ženy totiž sebou nesou váhu navíc v podobě svého potomka, čímž jsou jejich svaly a šlachy uvolněnější a logicky více namáhány. V tomto případě je riziko cvičení dosti vysoké.

Prakticky si celý proces můžeme vysvětlit následovně: Tělo si během bikram jógy při 35-40 °C stupních reguluje svou teplotu pomocí samotného pocení, které představuje problém pro těhotné. Tělo se potí a organismus by se měl následně ochlazovat. To, ale v případě horkého a vlhkého prostředí není možné. Dalším rizikovým bodem je výkon matky, kvůli kterému tělo ztrácí více tekutiny, zvyšuje svou tepovou frekvenci a snižuje objem krve, což potencionálně samotný plod stresuje. Vlivem hormonů jsou ženy v těhotenství více fyzicky zranitelnější a proto, když se žena během cvičení snaží dostat do své dřívější „pružnosti“, může dojít ke zranění kloubů.

Avšak milovnice bikram jógy nemusejí házet flintu do žita. Každé studio dnes nabízí prenatální neboli jógu pro těhotné, jejichž lekce jsou přizpůsobeny na míru právě těhotným ženám. Pro ženy jsou zde připraveny sestavy, ve kterých nenajdeme rizikové jógové pozice, jako jsou například obrácené polohy – svíčka (sarvangasana), stoj na hlavě (shirshasana); rotace v břišní oblasti; hluboké záklony a pozice, při kterých jsou posilovány břišní svaly. Tento typ jógy je více zaměřen na správné dýchání, které ženy rády později využijí i při porodu.

Pokračovat s bikram jógou můžou maminky hned po šestinedělí podle svého zdravotního stavu a uvážení. Člověk ví sám nejlépe, na co je již jeho tělo připraveno a na co zatím ne.

Pokud si, ale i přesto ženy nejsou v těhotenství schopné odepřít bikram jógu, zde je pár rad a doporučení:

  • Cvičte až po 3 měsíci, tedy ve 2. trimestru
  • Tělo postupně připravujte na zvyšování teploty
  • Významně navyšte váš přísun tekutin
  • Necvičte na doraz
  • Berte v potaz svůj stav
  • Vyvarujte se rizikovým pozicím

 

 

Komentáře (0)
Gordana Mikešová

Kromě lásky k cizím jazykům a cestování, mě už pět let provází také láska k józe, které jsem přišla na chuť v prvních ročnících vysoké školy. Pomohla mi soustředit se sama na sebe a od bolestí krční páteře, kterou trpí velká část populace především kvůli stresu. Právě proto dnes s oblibou říkám, že jestli někdo neumí pracovat se stresem, měl by si zajít na jógu.

13.03.2017 - 20:40

,

Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu