Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Význam slova jóga

joga

Na následujících řádcích si řekneme, kde se vzalo slovo jóga, jaké má kořeny a co vlastně znamená.

Panini

Ne, nehovoříme o italských sendvičích 🙂 Panini byl sanskrtský učenec a gramatik, génius staré Indie (4. století př. n. l.). Narodil se v Pushkalavati, Gandhara … V dnešní době se jeho rodné místo nachází na území Pákistánu.

Je známý zejména pro svou expertízu v sanskrtské gramatice, a to partikulárně díky svému velkolepému dílu „Asthadhyayi“ v překladu „Osm kapitol“. V tomto textu formuloval a definoval 3 959 pravidel sanskrtské gramatiky a dal tak v novodobém védantismu (obecně hinduismu) pevný základ učenecké a akademické disciplíně studia védských písem a jejich sanskrtských doplňků.

Analýza a významový rozbor slova Yoga

Z jeho rozboru slova jóga vychází následující osvětlení – Slovo Yoga je odvozeno z dvou sanskrtských výrazů, objevujících se v původních védách – upanišadách:

YUJIR YOGE (spojit) spojení, kontakt, metoda, aplikace, připojení, provedení
YUJ SAMÁDHAU (soustředit se) pozornost, koncentrace, meditace, absorpce, trans, samadhi (stav vědomí)

Jeden kořen – více významů.

YUJ

Doslovný význam slova yoga, obecně zmiňovaný ve védských sanskrtských textech je – spojit, propojit, připojit – vycházející z kořene YUJ. Více přenesený a obrazný význam tohoto kořene a z něj jógy pak je „angažování se, zaměstnání, užití, aplikace, performance“. Klasický příklad pro důkladné pochopení tohoto doslovného a přeneseného významu slova jóga je pak zapřažení volů nebo koní do chomoutů – jařma, jejich „spojení“ a „ovládnutí“ za účelem tažení tedy „zaměstnání, praktického užití a aplikace“.

Jinými slovy podáno přenesený význam slova jóga je „uvést něco do praxe“. Všechny ostatní současné populární významy a definice slova jóga jsou moderní a post-vedic (nevédská). Více všední vedlejší významy slova jóga jako např. úsilí, námaha, snažení, nadšení, zápal a trpělivost rovněž najdeme ve védských písmech.

Jóga – Jho (oj), jařmo, chomout, německy das Joch – spojení praktikanta s Absolutní pravdou skrze proces (oj) jóga za účelem dosažení nejvyššího stavu lidského vědomí, dokonalé harmonie a souladu s Absolutní Pravdou a jeho projevy a energiemi jako je tento vesmír a život samotný.

V tomto ontologickém smyslu spojení živé bytosti a vesmíru – duše a Boha, chápeme jógu jako proces vedoucí k Osvobození, Osvícení, Seberealizaci, procitnutí do duchovní reality, satori, duchovní realizaci sebe sama, obnovení své původní duchovní identity, Realizaci Boha, Nirvány, splynutí, vyvanutí, dosažení božského vědomí, dosažení kosmického vědomí, absolutní realizaci, absolutní uvědomění, Transcendenci, Samadhi, probuzení kundalini a její propojení všemi čakrami, dokonalosti života, dosažení duchovní sféry, realizaci Božské lásky.

Osvětlení a pochopení propojení, vzájemné závislosti a harmonie těchto dvou spojení definuje ontologickou pozici a význam JÓGY

Spojit se – angl. to yoke (YUJIR YOGE) a soustředit se – angl. to concentrate (YUJ SAMADHAU) tvoří proces jógy, kdy jóga samotná je počátek (vztah – sambandha),

prostředek (proces, abhideya) a cíl (maha samadhi – božský stav vědomí – trans – nejvyšší úroveň lidského vědomí – dosažení a realizace ryzí duchovní energie – čisté lásky k Bohu – prayojana)

Děkuji vám za vaši pozornost a zájem. V příští části se rozepíši o třech tradičních védských cestách jógy a o jógovém klasickém díle Bhagavadgítě a o tom, jak jsou v ní všechny jógové cesty popsány a vysvětleny. Přeji vám všem krásné dny a brzy na shledanou na YogaPointu.

 

Komentáře (0)
Pavel Kovář
Pavel Kovář

Rodák z Boskovic, se intenzivně zabývá duchovním životem od roku 1997. Když v roce 2000 vstoupil do mnišského řádu východní tradice bhakti, bylo zřejmé, že duchovní praxe a cvičení se stává jeho hlavní životní náplní. Během následujících devíti let, kdy se řídil striktními principy mnišského duchovního života, hojně cestoval jak po Evropě tak Indii.
Na svých poutních cestách se setkal s mnoha svatými lidmi a duchovními mistry, od kterých pozorně naslouchal jejich hlubokým moudrostem a realizacím. Často zůstával v ášramech, aby mohl meditovat a hluboko absorbovat takto přijmuté duchovní poznání a pokyny.
Sám však přiznává, že „být na cestě“, pozorovat a sdílet, je tou největší školou života, která se mu dostala.

29.07.2015 - 09:56

,

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu