max verze 2
Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Dech

Tak samozřejmá a všední záležitost. A přesto se neustále k tématu dechu vracíme a pokud se přiblížíme k józe, zjišťujeme, že tady se vše okolo dechu točí.

Nového adepta jógy možná napadne, že ta jógínská komunita s tím dechem ale nadělá! Vždyť přece dýchám, fajn. Se zavřenými ústy, nosem – je to trochu nezvyklé, ale dobře. Mám dýchat dlouze a pravidelně, ano to také dělám. Ale stejně nové a nové poučování, vysvětlování, vedení. Vždyť já jsem si sem přišel protáhnout a posílit tělo po celodenní práci a ne dýchat, to dělám celý den…

A přece z pohledu jógy je to přesně naopak. Hýbeme se, naše kosterní svaly jsou v pohybu, ale dechové svaly a s tím spojená dechová aktivita je přes den naprosto minimální. Během dne dýcháme „jen abychom přežili“. Proto máme často pocit ztuhlosti, tíhy, vyčerpání.

Z pohledu jógy není vzduch jen směs plynů, které naše tělo potřebuje k životu. Je to Prána – životní dynamická síla. Kosmická základní energie, která je všudypřítomná, prostupuje vším a je nositelem života. Z pohledu západní vědy si můžeme zjednodušeně vzduch představit jako koktejl atomů, jež jsou nositeli určité elektromagnetické energie, kterou nám předávají a ta prostupuje tělem (i tam, kam se kyslík nedostane). Jsou pro nás i informace obsažené ve vzduchu. (Stejným způsobem získáváme Pránu z potravy).

Jednoduše je to jemně hmotná energie, která prostupuje a posiluje naše tělo na jeho jemně hmotné úrovni.

A tady jsme zpět u cvičení asán – ty mají především za úkol tělo zprůchodnit pro tyto energie, zjemnit, harmonizovat, léčit.

Proto tolik řečí o dechu během vaší lekce jógy. Asány jsou pro nás nástroj, jak pránickou energii poslat přesně do té části těla, kde je jí potřeba. A to bez přiměřeného dýchání nelze. (Na stejném principu funguje např. akupunktura, akupresura).

Řízené dýchání v józe se nazývá Pránájáma (ajáma – omezit, ovládat, uchovat). Na pránájámu bychom měli dát stejný důraz při naší jogové praxi jako na provádění ásán. Faktem je, že největší prospěch v ásáně máme z dechu. Ten přináší a prohlubuje všechny účinky ásány a je pro nás cestou, jak se dostávat v pozicích dál (zvláště výdech nám dává tu možnost).

Nádherné je, že řízeným dýcháním objevujeme uvnitř těla svaly, které běžně nepoužíváme. Ze začátku jsou tyto svaly dost ochablé a zanedbané, ale pravidelným cvičení, je pomalu začínáme cítit, ovládat a přicházíme na to, co už dlouho tušíme, že totiž naše síla vychází zevnitř. Vnitřní svaly těla se zpevňují, najednou přestávají bolesti zad a zažívání i vnitřní orgány jsou více aktivizované. Čím je pro nás přirozenější držet a ovládat tělo z jeho centra, středu (bodu hara), tím více se nám uvolňují kosterní svaly, především naše věčně stažené a bolavé trapézové svaly, oblast ramen a krku.

Dech je naprosto svázán s naším psychickým a emočním rozpoložením. Skoro se zdá, že nejdůležitějším úkolem dechu je právě toto propojení naší bytosti na všech jejích úrovních – těla, mysli i duše.

V každém případě jakkoli jsme rozčílení, excitovaní či ve stresu, dýcháme krátce, rychle a povrchně. Naproti tomu jsme-li klidní i klidně dýcháme, jsem-li šťastní, dech se ještě prohloubí. Tento nástroj je tu pro nás. Naučme se ho využívat k zvládání našich emocí a zklidnění mysli, tak jak nás to jóga učí. Používejme ho k navození klidu a příjemného pocitu štěstí a radosti, ke které jsme byli zrozeni.

Koncentrace – další často zmiňovaný termín v józe. Je to „pouze“ odlehčení neustále zaměstnané mysli. Soustředit se na jeden bod – tedy přítomný okamžik. Co je přítomnějšího, než právě plynoucí dech. Soustředit se na tento proces dýchání je okamžité „vklouznutí“ do přítomného okamžiku. Nemyslíme na to, co bylo, co bude a jsme tady a teď. To nám může pomoci nacházet to, co je důležité.

Důležité je si možná uvědomit, že dech je element, který nám dal a dává život, který v nás stále obnovuje energii a velice ovlivňuje všechny úrovně našeho těla.

Byl nám dán abychom žili, abychom tvořili, abychom splnili, co je v plánu.

Nyní je náš plán žít. Nemůžeme přestat dýchat a přestat žít, je to silnější než my, vždycky se znovu a znovu nadechneme. To nám může napovědět, že je vyšší Vůle, než ta naše. Dodýcháme, až tato Vůle rozhodne. Mějme důvěru, že její rozhodnuti jsou správná a pro nás vždy prospěšná, ať se nám to někdy jakkoli nezdá.

A proto dýchejme, žijme a milujme.

Komentáře (0)
Redakce
Redakce

YogaPoint je jógový rozcestník, jehož záměrem je informovat a inspirovat. Je pro všechny, kteří se zajímají o jógu a s ní spojená témata, bez ohledu na styl, zdatnost, věk a místo. Nejen pro jogíny, ale i pro ty, kteří chtějí s jógou teprve začít.

06.09.2009 - 12:32

,

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu