Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Nebojte se proletět aneb jóga dává křídla

Jóga má nespočet různých podob a moderních obdob. Od náročnější power jógy, horké bikram jógy, která se cvičí při 42 °C, přes partnerské (acro) ásany až po nahou jógu. Kdo by to byl řekl, ale i taková kuriozita jako nahota našla v józe své uplatnění. Mně ale nadchla aero jóga, kterou lze najít také pod těmito názvy: flying jóga, antigravity, jóga v šálách či šátcích, létací jóga nebo jóga vzhůru nohama.

Jak vidíte, pokračovat by se dalo ještě hodnou chvilku. Všechny názvy ale skrývají to samé – lákavou možnost prolétnout se, protáhnout tělo a pobýt chvíli ve stavu bez tíže. Po krátkém otálení jsem své rozvahy hodila za hlavu a rozhodla se jógu v šátcích vyzkoušet. Jak to dopadlo? Navýsost dobře!

Než začnete

Aero jóga přes svou originalitu není pouhým výstřelkem moderní doby. Jedná se o zábavnější a nevšední formu jógy, která osloví především mladé lidi a ty, které klasická jóga nenadchla nebo se při ní nudí. A pro znalé jógíny to může být pestré oživení jejich jógové praxe. Ale pozor, cvičení ve velkých měkkých šátcích visících ze stropu není jen o zábavě! Fly jóga neznamená poklidné houpání a snění jako v houpací síti někde na pláži. Může totiž být (a většinou také je) pořádně fyzicky náročná.

Buďte připraveni na to, že jedna hodina jógy v šálách vašemu tělu dá pořádně zabrat – zapojíte a zároveň posílíte svaly kompletně celého těla. A určitě se zapotíte. Ale stále se jedná o jógu, takže o relaxaci, uvolnění a intenzivní protažení není nouze. Navíc jóga bez tíže představuje mnoho blahodárných benefitů pro naše zdraví. Provádění nezvyklých pozic vzhůru nohama prokrví mozek a končetiny, dopřeje zádům úlevu od bolesti a pomáhá vyřešit celou řadu dalších zdravotních problémů. Je hotovým balzámem pro lidi, kteří trpí bolestmi zad a krční páteře. Jako každá jóga, i aero udržuje vaše tělo v kondici, pomáhá s redukcí váhy, lepším soustředěním, rovnováhou a budováním sebedůvěry.

Co vás čeká a nemine

Ještě než se bezhlavě vrhnete do sítí, je důležité zmínit pár základních poučení, o kterých by měl vědět každý, kdo se chystá prolétnout.

  • Lekce se většinou konají v menším počtu účastníků. Vždy ale záleží na mnoha faktorech, které vytváří jednotlivou hodinu – učitel, prostředí, vybavení sálu, náročnost … Každý si vede svou lekci po svém, a proto neexistuje žádný ucelený seznam toho, co vás čeká a nemine. Je ale dobré se připravit na fyzickou zátěž a časté provádění pozic vzhůru nohama. Proto když víte, že jste protrpěli závažný úraz, měli nehodu či jakoukoliv další zdravotní komplikaci, vždy je dobré nejprve toto prokonzultovat s daným učitelem, který hodinu povede a poradí vám, co je pro vás vhodné a co by případně bylo lepší vynechat.
  • Pozor by si měly dát těhotné ženy a ženy po porodu – toto cvičení pro ně není vhodné z důvodu silného tlaku šátku na břicho v některých pozicích.
  • Nejlepší je vždy osobní konzultace se zkušeným lektorem, která by měla být před vaší první lekcí samozřejmostí. Tak se předejde zbytečným problémům a nepříjemnostem a vy se budete moci konečně proletět.
  • Celou hodinu ale nelétáte, to zase prrr. Na létání a relaxaci je času dostatek, toho se není třeba obávat. Šátky jsou ale víceúčelové a tak se v průběhu určitě dostanete nohama zpět na pevnou půdu. Šátek budete využívat k jiným, neméně účinným a zajímavým cvikům, které nevyzkoušíte jinak, než právě s oporou šátku.

Vše je o zpevněném středu

Na klasických hodinách jógy si můžete povšimnout, že pojem zpevněného středu těla se velmi liší od častého a nesmyslného provádění sedů lehů – a to kolikrát jen kvůli „krásnému“ pekáči buchet. Ano, jóga vskutku není „lážo, plážo“, i když to tak někdy u meditačních a relaxačních pozic může vypadat.

Ti, kdo se snaží prozkoumat vzdálenější zákoutí jógy, jistě ví, že pozice, které vypadají jednoduše, dokážou dát tělu pořádně zabrat.  A ty polohy, u kterých si neznalci mohou myslet, že už by nějakou menší námahu mohly vyžadovat, jsou ve skutečnosti tak obtížné, že jejich správné provedení dokáže málokdo. Protože ke zvládnutí těchto složitějších a náročnějších ásan je potřeba mít již určitou tělesnou zdatnost, stabilitu, sílu, zpevněné svaly a koncentraci. A také mnoho času, fůru trpělivosti a snahu.

Já za sebe mohu říct, že naučit se pozici vrány mi trvalo přes rok. A jak to vypadá jednoduše, že? Ale chce to pořádnou dávku odhodlanosti a neutuchajícího znovu-zkoušení, abyste se jednou dostali k tomu, že budete schopni vydržet v pozici několik desítek sekund. A věřte mi, že ten blažený pocit stojí za to.

Při této dlouhé cestě si uvědomíte, že vše chce jen hodnou dávku času a trpělivosti. Důležité je nikdy se nevzdávat. A když spadnete, tak to nevzdat, ale oprášit si kolena a zkusit to znovu. Jít dál. A jednou to vyjde. Nejlepší na tom je, že můžete pozorovat sami sebe, vás osobní růst, vývoj a související změny. A především si uchováte pocit vítězství, který vám nikdo nikdy nevezme.

Ale protože se bavíme o aero józe, tak se k ní zase vrátím. U ní je totiž výše zmíněné zapojení středu těla oproti „normální“ józe na podložce ještě intenzivnější a tím pádem také náročnější. Ale vše opět záleží na obtížnosti lekce a vašich možnostech. V šálách je možné krásně relaxovat, protáhnout a uvolnit všechny svaly, stejně jako můžete poctivě posilovat a zpevňovat. Nebo zkombinovat všechno dohromady, což je nejčastější – každý chce mít přeci hezké tělo v kondici a zároveň chvilku odpočinku pro sebe. A to díky flying józe určitě mít budete.

Tak vzhůru do sítí!

Na závěr nemohu dodat nic jiného, než pár povzbudivých slov. Má první lekce byla jedna velká neznámá, a jak jsem nic neznala – zprvu jsem ani nevěděla, jak se dostat „nahoru“ – tak jsem si připadala jako v jiném světě. Ale jsem si jistá, že každý vyučující vám ochotně poradí a naučí vás vše potřebné, stejně jako to bylo v mém případě.

Tak se stalo, že jsem ze své první lekce „ve vzduchu“ přišla domů naprosto očarovaná a nemyslela jsem na nic jiného, než na ten nový a zatraceně skvělý pocit, který se ani nedá slovy popsat. Chtěla jsem ho zažít znovu, a to co nejdřív.

Proto jógu bez tíže mohu jedině doporučit. A to všem. I já sama, která preferuji cvičení jógy doma, jsem byla udivena, jak moc mě tento druh jógy oslovil, bavil a přinesl mi vítané zpestření, jedinečný zážitek a přísun nové inspirace. Když nad aero alespoň maličko uvažujete, zkuste to a uvidíte, že jistě nebudete zklamaní. Objevíte své nepoznané dovednosti, překonáte sami sebe a budete překvapeni, co vše s vámi může udělat gravitace a kus šátku. Jsou to hotové divy. Úžasné divy!

 

Komentáře (0)
Vendula Jindrová
Vendula Jindrová

Jsem studentka, velká milovnice jógy, zdravého životního stylu, hudby, čtení a pohody. Jóga se stala před pár lety nedílnou součástí mého života a od té doby není den, kdy bych si ji nezacvičila.

29.03.2017 - 18:06

, ,

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu