Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Nebojte se proletět aneb jóga dává křídla

Jóga má nespočet různých podob a moderních obdob. Od náročnější power jógy, horké bikram jógy, která se cvičí při 42 °C, přes partnerské (acro) ásany až po nahou jógu. Kdo by to byl řekl, ale i taková kuriozita jako nahota našla v józe své uplatnění. Mně ale nadchla aero jóga, kterou lze najít také pod těmito názvy: flying jóga, antigravity, jóga v šálách či šátcích, létací jóga nebo jóga vzhůru nohama.

Jak vidíte, pokračovat by se dalo ještě hodnou chvilku. Všechny názvy ale skrývají to samé – lákavou možnost prolétnout se, protáhnout tělo a pobýt chvíli ve stavu bez tíže. Po krátkém otálení jsem své rozvahy hodila za hlavu a rozhodla se jógu v šátcích vyzkoušet. Jak to dopadlo? Navýsost dobře!

Než začnete

Aero jóga přes svou originalitu není pouhým výstřelkem moderní doby. Jedná se o zábavnější a nevšední formu jógy, která osloví především mladé lidi a ty, které klasická jóga nenadchla nebo se při ní nudí. A pro znalé jógíny to může být pestré oživení jejich jógové praxe. Ale pozor, cvičení ve velkých měkkých šátcích visících ze stropu není jen o zábavě! Fly jóga neznamená poklidné houpání a snění jako v houpací síti někde na pláži. Může totiž být (a většinou také je) pořádně fyzicky náročná.

Buďte připraveni na to, že jedna hodina jógy v šálách vašemu tělu dá pořádně zabrat – zapojíte a zároveň posílíte svaly kompletně celého těla. A určitě se zapotíte. Ale stále se jedná o jógu, takže o relaxaci, uvolnění a intenzivní protažení není nouze. Navíc jóga bez tíže představuje mnoho blahodárných benefitů pro naše zdraví. Provádění nezvyklých pozic vzhůru nohama prokrví mozek a končetiny, dopřeje zádům úlevu od bolesti a pomáhá vyřešit celou řadu dalších zdravotních problémů. Je hotovým balzámem pro lidi, kteří trpí bolestmi zad a krční páteře. Jako každá jóga, i aero udržuje vaše tělo v kondici, pomáhá s redukcí váhy, lepším soustředěním, rovnováhou a budováním sebedůvěry.

Co vás čeká a nemine

Ještě než se bezhlavě vrhnete do sítí, je důležité zmínit pár základních poučení, o kterých by měl vědět každý, kdo se chystá prolétnout.

  • Lekce se většinou konají v menším počtu účastníků. Vždy ale záleží na mnoha faktorech, které vytváří jednotlivou hodinu – učitel, prostředí, vybavení sálu, náročnost … Každý si vede svou lekci po svém, a proto neexistuje žádný ucelený seznam toho, co vás čeká a nemine. Je ale dobré se připravit na fyzickou zátěž a časté provádění pozic vzhůru nohama. Proto když víte, že jste protrpěli závažný úraz, měli nehodu či jakoukoliv další zdravotní komplikaci, vždy je dobré nejprve toto prokonzultovat s daným učitelem, který hodinu povede a poradí vám, co je pro vás vhodné a co by případně bylo lepší vynechat.
  • Pozor by si měly dát těhotné ženy a ženy po porodu – toto cvičení pro ně není vhodné z důvodu silného tlaku šátku na břicho v některých pozicích.
  • Nejlepší je vždy osobní konzultace se zkušeným lektorem, která by měla být před vaší první lekcí samozřejmostí. Tak se předejde zbytečným problémům a nepříjemnostem a vy se budete moci konečně proletět.
  • Celou hodinu ale nelétáte, to zase prrr. Na létání a relaxaci je času dostatek, toho se není třeba obávat. Šátky jsou ale víceúčelové a tak se v průběhu určitě dostanete nohama zpět na pevnou půdu. Šátek budete využívat k jiným, neméně účinným a zajímavým cvikům, které nevyzkoušíte jinak, než právě s oporou šátku.

Vše je o zpevněném středu

Na klasických hodinách jógy si můžete povšimnout, že pojem zpevněného středu těla se velmi liší od častého a nesmyslného provádění sedů lehů – a to kolikrát jen kvůli „krásnému“ pekáči buchet. Ano, jóga vskutku není „lážo, plážo“, i když to tak někdy u meditačních a relaxačních pozic může vypadat.

Ti, kdo se snaží prozkoumat vzdálenější zákoutí jógy, jistě ví, že pozice, které vypadají jednoduše, dokážou dát tělu pořádně zabrat.  A ty polohy, u kterých si neznalci mohou myslet, že už by nějakou menší námahu mohly vyžadovat, jsou ve skutečnosti tak obtížné, že jejich správné provedení dokáže málokdo. Protože ke zvládnutí těchto složitějších a náročnějších ásan je potřeba mít již určitou tělesnou zdatnost, stabilitu, sílu, zpevněné svaly a koncentraci. A také mnoho času, fůru trpělivosti a snahu.

Já za sebe mohu říct, že naučit se pozici vrány mi trvalo přes rok. A jak to vypadá jednoduše, že? Ale chce to pořádnou dávku odhodlanosti a neutuchajícího znovu-zkoušení, abyste se jednou dostali k tomu, že budete schopni vydržet v pozici několik desítek sekund. A věřte mi, že ten blažený pocit stojí za to.

Při této dlouhé cestě si uvědomíte, že vše chce jen hodnou dávku času a trpělivosti. Důležité je nikdy se nevzdávat. A když spadnete, tak to nevzdat, ale oprášit si kolena a zkusit to znovu. Jít dál. A jednou to vyjde. Nejlepší na tom je, že můžete pozorovat sami sebe, vás osobní růst, vývoj a související změny. A především si uchováte pocit vítězství, který vám nikdo nikdy nevezme.

Ale protože se bavíme o aero józe, tak se k ní zase vrátím. U ní je totiž výše zmíněné zapojení středu těla oproti „normální“ józe na podložce ještě intenzivnější a tím pádem také náročnější. Ale vše opět záleží na obtížnosti lekce a vašich možnostech. V šálách je možné krásně relaxovat, protáhnout a uvolnit všechny svaly, stejně jako můžete poctivě posilovat a zpevňovat. Nebo zkombinovat všechno dohromady, což je nejčastější – každý chce mít přeci hezké tělo v kondici a zároveň chvilku odpočinku pro sebe. A to díky flying józe určitě mít budete.

Tak vzhůru do sítí!

Na závěr nemohu dodat nic jiného, než pár povzbudivých slov. Má první lekce byla jedna velká neznámá, a jak jsem nic neznala – zprvu jsem ani nevěděla, jak se dostat „nahoru“ – tak jsem si připadala jako v jiném světě. Ale jsem si jistá, že každý vyučující vám ochotně poradí a naučí vás vše potřebné, stejně jako to bylo v mém případě.

Tak se stalo, že jsem ze své první lekce „ve vzduchu“ přišla domů naprosto očarovaná a nemyslela jsem na nic jiného, než na ten nový a zatraceně skvělý pocit, který se ani nedá slovy popsat. Chtěla jsem ho zažít znovu, a to co nejdřív.

Proto jógu bez tíže mohu jedině doporučit. A to všem. I já sama, která preferuji cvičení jógy doma, jsem byla udivena, jak moc mě tento druh jógy oslovil, bavil a přinesl mi vítané zpestření, jedinečný zážitek a přísun nové inspirace. Když nad aero alespoň maličko uvažujete, zkuste to a uvidíte, že jistě nebudete zklamaní. Objevíte své nepoznané dovednosti, překonáte sami sebe a budete překvapeni, co vše s vámi může udělat gravitace a kus šátku. Jsou to hotové divy. Úžasné divy!

 

Komentáře (0)
Vendula Jindrová

Jsem studentka, velká milovnice jógy, zdravého životního stylu, hudby, čtení a pohody. Jóga se stala před pár lety nedílnou součástí mého života a od té doby není den, kdy bych si ji nezacvičila.

29.03.2017 - 18:06

, ,

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.



Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám