Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Jóga a porod

tehotenstvi joga

Pravidelná jógová praxe může ženu posílit v mnoha dovednostech, které se budou na porodním sále hodit.

Některé prvorodičky se na porod těší, někdo se bojí, že to bude bolet, někdo je zvědavý, někdo cítí nejistotu, někdo už to chce mít za sebou… V každém případě je to den, který prožíváme jako významný. Podle současných psychologických poznatků může průběh porodu ovlivnit vztah matky a dítěte a možná i jeho povahu.

Schopnost uvolnit se

Jóga nás dostává do kontaktu s vlastním tělem. Pokud žena v těhotenství nacvičuje uvolnění v ásanách, relaxuje a i v životě častěji nechává věci, ať se stanou bez jejího zásahu, je pro ni mnohem lehčí se uvolnit. Bolesti budou mnohem snesitelnější, když dokážete povolit celé tělo, podobně jako při jógové relaxaci, a necháte je prostě proběhnout. Děti přichází na svět snadněji, pokud se rodička (kromě poslední aktivní fáze „tlačení“), dokáže vzdát kontroly nad situací a i na fyzické rovině se odevzdá tomu, co se děje.

Vztah k miminku

Tím, že cvičíte, vlastně komunikujete se svým tělem a skrze ně i s dítětem, které máte v bříšku. Tak si už v těhotenství budujete krásný vztah. Při porodu potom převládne to, jak se na něj těšíte, nad strachem nebo bolestí. Hodně rodiček říká, že když měly v průběhu porodu „slabší chvíli,“pomohlo jim si uvědomit, že příchod na svět je těžký i pro jejich milované miminko. V tu chvíli našly sílu mu to usnadnit.

Fyzická kondice

Provádění vhodného cvičení v těhotenství (nejen jóga pro těhotné, ale také dlouhé procházky a plavání) vám pomůže zůstat v kondici. Poslední fáze porodu je vysoce intenzivní svalovou prací a určitě oceníte, když budete mít „natrénováno.“

Správné dýchání

Dlouhé hluboké jógové dýchání, kdy nádech probíhá až do břicha, vám pomůže zvládnout porodní bolesti. Má moc uvolňovat tělo a uklidnit mysl. V poslední fázi porodu se dech spíš zrychluje. Správné dýchání se můžete naučit dopředu na předporodním kurzu nebo józe pro těhotné. Když dokážete dát všemu volný průběh, nastoupí správný dech i sám.

Víra v sebe

Ženy, které pravidelně cvičí a jinak se o sebe starají, mívají lepší sebedůvěru a také silnější intuici. V průběhu porodu nepochybují o své schopnosti přivést na svět dítě, jsou jisté a samy nejlépe vědí, co potřebují. Rodí víc podle sebe než podle toho, co kde vyčetly nebo slyšely. Nemají tendence podléhat různým kulturním nebo rodinným báchorkám o tom, jaké hrůzy je čekají.

Schopnost pečovat o sebe

Když si v těhotenství zavedete rituál péče o sebe, bude se vám to hodit, až se miminko narodí. Pokaždé když dítě usne, nic vám nedodá víc energie než stoupnout si na podložku, zacvičit si pozdrav slunci, chvilku si odpočinout, dát si sprchu a upravit se. Nemusí to zabrat ani půl hodiny a Váš den už bude jiný. Začínat s novými návyky v době, kdy se celý váš život změní, není tak jednoduché jako když se to naučíte dopředu.

Pokud jste prvorodičky, možná jste už o porodu slyšely hodně věcí, které vás děsí. Otevřete se myšlence, že vše proběhne hladce, cvičte a starejte se o sebe a věřte, že vás čeká nejkrásnější den ve vašem životě. Když přichází na svět dítě, děje se zázrak a vy můžete být jeho součástí.

 

Komentáře (0)
Zuzana Zavadilová

Jsem psycholožka a lektorka jógy a powerjógy z Olomouce. Jóga mi dává svobodu a dodává mi velké množství energie.
V současné době jsem na rodičovské dovolené se svými dvěma holčičkami.
Jsem zakladatelkou projektu Buď šnek, který má inspirovat lidi k pomalejšímu a vědomějšímu životu.

Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.



Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám