pavel hub březen
Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Makrobiotika je nejlepší?

Správně praktikovaná makrobiotika (MB) je podle mne úžasný a zdravý stravovací způsob, ale určitě ne jedinou možností zdravého stravování anebo spásou na všechny nemoci světa.

Potíž vidím v tom, že někteří makrobiotičtí představitelé jsou o jejich jediné pravdě přesvědčeni a velmi netolerantně až agresivně napadají zástupce jiných stravovacích filosofií. Přitom v podstatě nikdo z těchto urputných zastánců makrobiotiky nestudoval medicínu, anebo výživu komplexně. Mnohé zastánce makrobioticky obdivuji a to jak jejich odborné znalosti, tak i vytrvalost v praktikování určitě ne snadného životního stylu. S agresivními MB zástupci však naprosto nesouhlasím a vždy se podivuji kolik zloby a nenávisti může být v člověku, který je na té „nejlepší stravě“ a teoreticky by tedy měl být nejen fyzicky, ale i psychicky a duchovně v rovnováze.

Prakticky je makrobiotika tak zvanou plant based diet, tj. stravou s převahou rostliných zdrojů potravin. Makrobiotická strava je proto také strava s extrémně omezeným anebo žádný příjem živočišných potravin. Od veganské a vitariánské výživy se především liší ve způsobech technologického zpracování potravin a filosofii ze které vychází. Pro představitele makrobiotiky je zásadním cílem dosažení energetické rovnováky a tím i zdraví vlastního organismu. Zatímco vegetariánství jako prioritní hodnotí respektování života všech živých tvorů, tj. vedle vlastního zdraví i zdraví zvířat a přírody okolo nás.

Charakteristika makrobiotické stravy

Základní potraviny: celozrnné obiloviny, luštěniny, zelenina a semínka, mořské řasy

Konzumace možná: ryby, červené maso, ořechy a ovoce

Odmítání: maso, mléko, vejce, tropické ovoce, ořechy, med, ovocné a zeleninové šťávy, klíčky, bylinkové čaje, některé druhy zeleniny jako brambory, rajčata, lilky, papriky, chřest, špenát, červená řepa a avokáda, (vše v závislosti na míře restriktivnosti dodržovaného směru).

Technologické úpravy: přednost tepelně upravovaná strava, kvašení, napařování, dlouhé vaření a dušení, rychlé a šetrné smažení. Naopak se příliš nedoporučuje odšťavňování, klíčení a pečení.

Historie: několik desítek let starý výživový systém. Základy současné makrobiotiky se popisují okolo roku 1920 a jsou spjaty s George Ohsawou, který hlásal své vyléčení pomocí konzumace hnědé rýže, miso polévky a mořských řas. V roce 1960 se se George Ohsawa přestěhoval z Japonska do Bostonu, USA a maktrobiotiku dnes dále šíří především jeho žák Michio Kushi. Samotná makrobiotika je tedy poměrně nový výživový směr, ale její základ, učení o rovnováze jin a jang energií, je zásadní součástí dávné čínské medicíny.

Makrobiotika a zdraví

Relativně krátké době praktikování a menšímu počtu zástupců, ve srovnání s jinými tradičními výživovými směry, odpovídá i menší počet lékařských studií.

w Je předpoklad, že makrobiotika stejně jako vegetariánství, díky omezení živočišných zdrojů a vyššímu podílu zdraví prospěšných rostlinných potravin, významně snižuje výskyt srdečně cévních onemocnění.

w Makrobiotika je často jejími stoupenci navrhována při terapii rakoviny. Výsledky lékařských studií k tomuto bodu jsou, ale smíšené a nepřesvědčivé. Celkově existuje pouze minimální evidence efektivnosti makrobiotické diety (zde mám na mysli klinické studie, včetně kontrolních skupin, které byly uznány a publikovány v mezinárodních lékařských časopisech) v terapii rakoviny s výjimkou individuálních případů. Mnoho z takovýchto jednotlivých pacientů mluvících o „zázračném vyléčení makrobiotikou“, např. současně přijímalo konvenční lékařskou terapii, a proto není možné mluvit jednoznačně o vyléčení rakoviny makrobiotickou stravou.

w Je skutečností, že makrobiotika podporuje hormonální změny nevýhodné pro rozvoj rakoviny prsu (pozitivní je např. konzumace genisteinu ve fermentovaných produktech ze sójových bobů), ale doposud nejsou dostatečná data z klinických studií, která by umožnila konkrétní doporučení.

w Existují studie, které varují před riziky deficitu energie, bílkovin, některých vitamínů a minerálních látek u makrobiotiků. Například American Medical Association a American Academy of Pediatrics odsuzuje restriktivní makrobiotiku pro její nutriční nedostatečnost, kterou spojuje s rizikem vzniku anémie, nedostatečného příjmu vápníku, tekutin, bílkovin a dalším formám malnutrice. Je pravda, že velké množství z těchto prací, které proběhly zejména v Holandsku a USA patří k těm starším studiím, kdy makrobiotika doporučovala striktnější režim postavený výhradně na konzumaci celozrnné rýže a vařené zeleniny a i díky nepříznivým výsledkům takovýchto studií se modernější makrobiotická doporučení upravovala směrem k větší rozmanitosti konzumované stravy.

Výhody makrobiotiky:

w Zdravotní přínos

Nevýhody:

w Časově i vědomostně náročná příprava potravin

w Omezený výběr potravin a vhodných technologických úprav

w Velké potíže se stravováním se mimo domov

w Při následování striktnějších makrobiotických doporučování (především dřívě běžněji propagované) riziko vzniku závažných výživových deficitů, a to zejména u dětí

Moje doporučení

Sama jako ideální vidím nalezení správné výživy v rozhraní mezi makrobiotikou až vitariánstvím na základě konstituce jednotlivce, jeho životních podmínek a chutí. Výběr potravin je si většinou velice blízký*, u obou směrů se jedná o plant based diet. Jak jsem nedávno psala ve článku o vitariánství pro časopis Meduňka, nemyslím si, že všichni budeme skvěle prospívat jen na syrové stravě, ale stejně tak nesouhlasím s teorií tvrdící, že převážně vařená strava s omezeným příjmen ovoce musí každému vyhovovat a prospívat.

Makrobiotika je vhodná pro lidi, kteří na ni zdravotně prospívají, cítí se dobře, stravují se převážně doma a mohou věnovat hodně času vaření, pro lidi slabší anebo studené konstituce. Naopak striktní makrobiotiku nedoporučuji pro rodiny s dětmi, protože i z výživového pohledu perfektní strava může být pro děti příčinou stresu v okamžiku, kdy nemají možnost zapojit se do běžných aktivit svých kamarádů. Dále nevidím makrobiotické stravování ideální u lidí často se stravující na cestách a horké konstituční typy.

* je mi jasné, že zájemci o spor mě v tomto okamžiku mohou napadnout, že makrobiotika je mnohem lepší, protože odmítá i mléko a mléčné výrobky anebo omezuje ovoce…. na to hned odpovídám, že mojí životníí filosofií je hledat co nás spojuje a ne soustředit se na rozpory, že mnoho vegetariánů mléko také nekonzumuje anebo většinu potravin tepelně upravuje stejně jako makrobiotika a navíc nejsem vůbec přesvědčena, že např. přirozené, nepasterované, organické mléko a máslo jsou škodlivé, a už vůbec ne ovoce.

Margit Slimáková, výživové a wellness poradenství

Komentáře (0)
Redakce
Redakce

YogaPoint je jógový rozcestník, jehož záměrem je informovat a inspirovat. Je pro všechny, kteří se zajímají o jógu a s ní spojená témata, bez ohledu na styl, zdatnost, věk a místo. Nejen pro jogíny, ale i pro ty, kteří chtějí s jógou teprve začít.

08.12.2009 - 13:00

,

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář


Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu