Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Trápení se skoliózou? Obohaťte praxi vhodnými pozicemi

Časté sezení u počítače, hrbení se při denních činnostech a mnoho dalšího? Ano, to vše může napomáhat ke zhoršení stavu naší páteře či celkovému držení těla. Jóga je více než báječným pomocníkem při těchto obtížích, a to nejen na úrovni fyzické.

Jóga dokáže člověku, který trpí skoliózou či jinými diskomforty pomoci překonat negativní emoce tím, že mu pomůže vyrovnat se s diagnózou, pochopit její příčiny a pomalými kroky pracovat na stabilizování daného stavu. V mnoha případech praxe ásan napomáhá do určité míry korigovat i samotné degenerativní změny páteře.

Jóga jako systém, který pracuje s celkovou skladbou člověka se někdy řadí mezi tzv. celostní terapie – která nám pomáhá najít rovnováhu po fyzické, psychické i emoční stránce. Díky tomuto celostnímu systému se učíme nejen rozvíjet sebe sama, ale taky reagovat na vlastní potřeby, díky čemuž se navracíme zpět do psychomotorické rovnováhy.

Jak můžeme začít praktikovat jógu, pokud trpíme skoliózou?

Pří skolióze je dobré začít v lehu na podložce – na zádech, břiše, boku. Spojení s podložkou nám poskytuje oporu a zlepšuje tak vnímání našeho těla. Při lehu na podložce se soustředíme a pozurujeme tělo (část po části).

S nádechem bychom měli svoji pozornost zaměřovat na nohy, zda je některá z nich kratší, a zda je postavení stehen stejné, anebo se vytáčí do strany. S hlubokým nádechem a výdechem začínáme vnímat kyčelní klouby, zda jsou v jedné rovině nebo naopak je některá ze stran vytočena více do prostoru. Taktéž je velmi důležité pozorovat postavení lopatek, která je více přitlačena k podložce a naopak, která je vzdálenější. Další komu bychom měli věnovat pozornost je hrudní koš, zda směřuje nahoru a zda jsou ramena blíže k uchu, či je některé vzdálenější.

Celkově bychom se měli zaměřit na tlak v jednotlivých částech podložky a poté přejít s pozorností k hlavě. Pokud si uvědomíme základní asymetrie těla, budeme vědět, kterou z částí těla je třeba vybalancovat. Pokud se některá část našeho těla zdvíhá od podložky, můžeme ji podpořit například srolovanou dekou. 

Příklady k nezaplacení!

Supta Tadásana

Prvním příkladem může být samotná pozice Supta Tadásana, která je popsána v článku zde: http://www.yogapoint.cz/joga/posilnete-stred-tela-otevrete-hrudnik-dovolte-si-dychat/

Záklony

Další z pozic jsou záklony, které jsou při skolióze potřebné praktikovat, ikdyž pro některé jedince to může zní velmi odpudivě, po čase praktikování se budou záklony provádět “samy”. Poté jak záklony přiřadíme do naší praxe, přinesou velkou úlevu pro záda, nervový systém a trávení.

Supta Vadžrásana I. a II.

Pomalými kroky se usadíme mezi paty a zakloníme se tak, že lokty se dotýkají podložky a jsou umístěny pod lopatkami. Hlava je v prodloužení šíje. Necháváme trup, aby si postupem času navykl na danou pozici, poté můžeme pomalými kroky zaklonit hlavu, případně ji položit na zem.  

Balásana

V sedu na patách se vyrovnáme – přitáhneme kostrč jemně dopředu, lopatky přisuneme mírně k sobě, vytáhneme se z pasu a předkloníme se. Hrudník položíme na stehna a uvolníme celý trup. Tato pozice kompenzuje pozice záklonů. V předklonu se záda účinně protáhnou a zároveň předklon má na nás uklidňující účinek, protože pomáhá obrátit pozornost do našeho vnitříno světa.

Spinální pozice

Vhodné je zařadit do praxe i pozice spinální, které nám umožní rotovat zády okolo vlastní osy tím, že hlava se otáčí na jednu stranu a bedra/nohy na druhou stranu. Položíme se na podložku a ruce necháme rozpaženy. Pravou nohu v koleni pokrčíme a položíme na vnitřní stranu vedle vyrovnané nohy. S nádechem pokrčenou nohu překlopíme směrem do leva a hlavou rotujeme doprava. Levou rukou tak můžeme uchopit koleno a nad podložkou ho podržet.

Je důležité, aby lopatky byly celou plochou na zemi a hlava rotovala okolo osy. S výdechem se vrátíme do středu a zopakujeme na opačnou stranu. Obečně jsou spinální cviky jedny z nejúčinnějších pozic na rozhýbání a uvolnění zad – pomáhají při blokacích, ale je třeba k nim přistupovat vědomým způsobem a s hlubokým nádechem a výdechem.

 

Komentáře (0)
Lucie Hitmárová
Lucie Hitmárová

S jógou jsem se seznámila, když mi bylo 17 let, v období kdy jsem si procházela osobními těžkostmi. Jóga je pro mě lékem těla, mysli a duše. V mých úplných začátcích jsem praktikovala velmi zlehka a nepravidelně, dnes jsem józe propadla natolik, že ji s velkou chutí a radostí praktikuji každý den. Den ode dne se učím novým věcem, jelikož jsem na začátku své jógové cesty.
Jóga mi přináší radost, klid, pozitivní náhled na život, přijetí sám sebe a svého pravého „Já“. Ráda bych se taktéž o tu neskutečnou radost podělila s druhými.

25.11.2019 - 12:41

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.



Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám