Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Souznění těla a duše

rovnovaha

Sedíme skleslí na křesle, venku prší a za námi je ne příliš povedený den. Vlastně nám je i do pláče. Navíc se začíná projevovat bolest hlavy a svírá se krk, nejspíš zase angína. To se to všechno sešlo najednou. Když se daří, tak se daří. Anebo naopak? Venku je krásně, my máme skvělou náladu, vše nám jde od ruky a po fyzické stránce se cítíme skvěle. Je to jen správné načasování? Nebo náhoda?

Ne nadarmo zahrnuje jóga od ásan přes meditace až k doporučením týkajícím se stravy (ájurvéda). Všichni už určitě víte, že je jóga jedním z nejkomplexnějších a nejpropracovanějších systémů vůbec. Již nejstarší národy věděly to, co my dnes ve velké míře opomíjíme, a tím je fakt, že aby nám tělo dobře a dlouho sloužilo, musíme mu věnovat také dostatečnou péči, a to hlavně ve správné rovnováze.

Právě fyzická kondice, strava a duševní kondice jsou stránky, které spolu úzce souvisí a bylo prokázáno, že trvalý stres ovlivňuje i fyzické zdraví (tím, že oslabuje imunitu a bacily si nás snadněji podají 🙂 ). Aneb čím více času mu teď věnujeme, tím více času nám dá na prožití klidného a dlouhého života.

Jak už jsem zmínila výše, jsou tři hlavní aspekty, na které je dobré se zaměřit:

Fyzická kondice

Cvičením jednotlivých ásan, někteří možná i nevědomky, posilujeme svaly, které při běžných sportech nemáme šanci zapojit. Aktivujeme i ty nejniternější svaly a nejen že tím zpevňujeme postavu, aby lépe vypadala, ale také upevňujeme správné držení kostry a podporujeme správnou funkci orgánů.

Zdá se to jako stále omílané klišé, ale pokud mi nevěříte, zkuste sledovat změny dechu při správném držení ramen. Když narovnáme záda, stáhneme lopatky a tím vytáhneme krk z ramen, náš dech je daleko hlubší, než když stojíme schouleni sami do sebe. A takových případů, které se ale už neprojeví tak znatelně, je v celém těle hned několik – trávicí trakt, krevní oběh, nervová soustava, a další.

Strava

Aby mohlo tělo správně fungovat, je nutné mu zajistit vhodnou stravu. Nemám tím na mysli jakékoliv striktní diety a podobně, ale vyváženou a racionální stravu. Ta by měla obsahovat především dostatek mikroživin, jako jsou vitamíny a minerální látky, protože bez nich v těle nemohou správně probíhat další chemické procesy, látkovou výměnou počínaje a nervovými vzruchy (také v mozku) konče. Dále bychom se měli zaměřit na správný poměr makroživin, kterými jsou sacharidy, proteiny a lipidy.

Je třeba zmínit, že již dávno neplatí starý výživářský omyl, a to že vysoký obsah tuků ve stravě škodí. Naopak – je to velmi kvalitní zdroj energie, kterému není radno se vyhýbat. Pokud tedy sáhnete po kokosovém oleji, nebo jednom z mnoha zdrojů omega-3 mastných kyselin (těch nejlepších pro naše tělo), uděláte jen dobře. Ale o tom detailněji zase někdy příště.

Duševní kondice

Aby bylo vše dotaženo k dokonalosti, krátká meditace každý den nám pomůže udržovat duševní kondici a přestat myslet. Přestat myslet jak na každodenní stres, tak na všechny události, které se právě teď okolo nás dějí. Prostě v jednu chvíli být jen sami se sebou v soukromí, což se nám v dnešním uspěchaném a socializovaném světe přes den moc nedaří.

Proč vám to říkám?

Bylo dokázáno, že naše fyzické i duševní zdraví přímo závisí na stravě, kterou konzumujeme. Dokáže oslabit imunitu, nebo nám rozhodit hormony – a my ženy dobře víme, co to znamená. Stejné účinky jako špatná strava má i stres. Když jsme ve stresu anebo nemocní, tak si většina z nás dopřeje nějakou tu sladkost, protože „Teď si to přeci zasloužím.” Tímhle krokem se ale ocitáte v začarovaném kruhu, protože ještě více oslabíte svou obranyschopnost a celé se to točí znovu. Přidá se stres z nekončící virózy a nedostatku času na práci, a už v tom lítáte.

Pokud mohu doporučit, věnujte svému tělu dostatek času. Jezte s rozmyslem, cvičte s rozmyslem a poté se vrhněte do bezmyšlenkovité meditace. Protože všechny ty stresující slevy v obchodech a výhodně nakoupené věci pominou, informace vysledované z televize už zřejmě nikdy nevyužijete. Naproti tomu své tělo využíváte dennodenně.

 

Komentáře (0)
Eva Ďoubalová
Eva Ďoubalová

Jsem studentka tělesné výchovy a sportu na VŠ, jógový samouk, kondiční trenérka a sportovní masérka. Vyrůstala jsem v přírodě, takže pohyb a co nejpřirozenější životní styl a stravování miluji již od mala. Vše, čím se zabývám, dělám s láskou.
... a pokud to bude v mých silách, ráda vám s čímkoliv poradím. :)

19.04.2017 - 19:59

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu