ayurveda beauty kveten
Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Máte-li rádi svůj mozek, hýbejte se

Přiměřený tělesný pohyb prospívá nejen tělu ale i mozku. To je možné to doložit řadou výzkumů. Ostatně i zkušenosti většiny z nás svědčí o tom, že rozumné cvičení nebo delší procházka dokáží zlepšit náladu. Více se dočtete dále.

Skepse vůči skepsi
V roce 1968 mi bylo 16 let a sedmdesátiletá jógínka paní Ossius mě naučila vnitřní úsměv. Cvik je to prostý. Člověk při něm rozzáří oči. To, že by oči zářily, jsem považoval za jógový folklór (copak je tam žárovka?). Mnohem později jsem psal knihu o smíchu a zjistil, že rozzářené oči popisují i neromantičtí výzkumníci. Vysvětlují to vyšší slzením nebo napětím okohybných svalů.

Jak je to s těmi buňkami?
V květnu 2006 jsem slyšel indického jógína Paramahansu Niranjananandu ve Slovinsku hovořit o tom, že určitá cvičení odstraňují mrtvé mozkové buňky, a tak zlepšují fungování mozku. K této myšlence jsem byl skeptický, ale byl jsem skeptický i vůči své skepsi. Ještě než jsem po návratu z cesty vybalil věci, už jsem měl puštěný počítač a pátral v odborné literatuře. O odstraňování mrtvých buněk z mozku jsem toho moc nenašel. Zato existuje řada prací popisujících lepší paměť a fungování mozku u těch, kdo se pravidelně věnují nějaké tělesné aktivitě včetně chůze. Platí to pro lidi i pro zvířata. Tělesné cvičení dokázalo mírnit postižení mozku u krysích mláďat poškozených během nitroděložního vývoje alkoholem. Jiná špičková studie zjistila toto: Ženy vyššího věku, které více chodily, měly lepší paměť a další poznávací funkce. Nejednalo se přitom o žádné hrdinské výkony, stačilo asi 28 km týdně čili 4 km denně.
Tělesný pohyb podněcuje neuroneogenezu (vznik nervových buněk) v částech mozku důležitých pro paměť. Tělesná cvičení se už dlouho používají jako součást léčby návykových nemocí. Docent Skála byl lehký atlet a ještě v pokročilém věku popisoval, jak měl při závodě Praha – Běchovice estetické potěšení z poskakujících zadečků spoluběžkyň. Moje bývala paní primářka chodila s pacienty na rehabilitační cvičení, další spolupracovnice s pacienty běhá, já s nimi cvičím jógu. Cvičením se i bez léků mírní úzkosti i deprese a kompenzují sedavé léčebné aktivity. Navíc se při tom chemikáliemi zkušené mozkové buňky radostně množí.

Další informace o prevenci a léčbě návykových nemocí, smíchu a relaxaci viz www.drnespor.eu

Komentáře (0)
Redakce
Redakce

YogaPoint je jógový rozcestník, jehož záměrem je informovat a inspirovat. Je pro všechny, kteří se zajímají o jógu a s ní spojená témata, bez ohledu na styl, zdatnost, věk a místo. Nejen pro jogíny, ale i pro ty, kteří chtějí s jógou teprve začít.

23.09.2009 - 13:00

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář


Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu