TIN vanoce 2018
Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Skladba lekce jógy

Jsem právě na návštěvě v Kolíně nad Rýnem. Mezi nádražím a Dómem je prostranství, kde se konala oslava Mezinárodního dne jógy.

Vyrazila jsem se svojí dcerou k Dómu. Bylo přihlášených 256 lidí na facebooku, ale když jsme přišli na místo určení, tak jsme spočítali 25 účastníků. Na zemi byla přichystána spousta podložek, před nimi bylo malinkaté podium (cca 4m2), s technickým pultíkem na hudbu.

Na podiu, byla učitelka jogy ještě se svými dvěma pomocníky. Po úvodní řeči organizátora začala lekce. Lekci vedla učitelka jógy, starší dáma. Naprosto mě šokovalo, že první ásana byla Triyangmukhapada pascimotanasana. Pak pokračovala dalšíma ásanama, které zatěžovali kolena, záda… potřebovaly, aby se člověk praktikující ásany před nimi řádně zahřál!

Přehlédla jsem, že pani neměla ani paralelně nohy, běžně vydechovala pusou a různě to střídala, protože netušila, že by mohlo být nějaké pravidlo… Anajesasaně říkala Bojovník 1….

První pravidlo, které říkám svým žákům je, abychom nekritizovali učitele jógy, že je jóga variabilní, každý si může vytvořit svůj vlastní styl… Držím se toho i v praxi… Vždy svým žákům říkám, že když odchází z lekce, tak si mají uvědomit, jestli se cítí příjemně a nebo ne. Pokud příjemně, tak na nějakých detailech v rámci lekce nezáleží.

Jen tady v Kolíně jsem prošla fází, kdy mi nebylo příjemné, že pani vystavuje své žáky většímu nebezpečí zranění při lekci, než je únosné.

Na základě této zkušenosti jsem se rozhodla napsat článek o skladbě jógové lekce.

Samozřejmě se nechci zabývat skladbou lekce Ashtanga yoga a nebo bikram yoga, kde jsou přesně nadefinované ásány, které po sobě následují… ovšem vychází ze stejného principu, o kterém dnes píši. Budu se zabývat lekcí jógy jako takové a celkem nezáleží na tom o jaký styl jogy jde.

Na začátku lekce zařazuji pranájamické techniky a nebo relaxační techniky. Dost často je kombinuji. Lekce začíná velmi klidně a to buď v leže na zádech, tedy šavásana a nebo v sedě. Sedíme prakticky jak chceme, může to být jakýkoliv sed, ale je nutné, aby byla rovná záda a sedělo se na raménkách  stydkých kostí, a ne na sedacích kostech.

Tak například začnu lekci v šavásana, a nejdříve spontánní dech a po chvíli následuje nádech na 4 doby, výdech na 4 doby. 3 krát. Po té nádech na 4 doby, zádrž na 4 doby a výdech na 4 doby, 3x. A nakonec nádech na 4 doby, zádrž na 4 doby, výdech na 4 doby a zádrž na 4 doby. Můžeme v tomto „rytmickém“ dýchání pokračovat dál, do osmi a nebo až do 16, ale pokud je 60ti minutová lekce, tak se věnuji úvodní relaxaci tak 7 minut a tudíž se nad 4 doby obvykle nedostanu 🙂 .

Proč se věnovat takovému úvodu… v dnešní uspěchané době je to především proto, že člověk „přilítne“ na jogu, v každé ruce 2 nákupní tašky, ví, že hlídání dětí odejde z domova za 90 minut, v Práci na něj právě řval šéf, tchýně volala, že potřebuje to a to a je prima, když se praktikant jógy na začátku lekce uklidní, zažene myšlenky počítáním dechů…. Uvolní se a oddělí svůj běžný život od lekce.

Pak, po úvodní relaxační části následuje část zahřívací. Tu mám ze všeho nejraději. Je potřeba zahřát organismus, abychom se připravili na obtížnější ásány. Já se věnuji v zahřívací části trochu posilování, trochu protahování, jemného, uvolňování krku, kloubů horních a dolních končetin… ale je možné celou zahřívací část jet pozdravy slunce jeden za druhým. Zahřívací části v 60ti minutové lekci věnuji tak 20- 25 minut.

Takže teď máme za sebou již polovinu 60ti minutové lekce jógy.

Pak následuje ásánová praxe. Můžeme se věnovat ásánám, které jsou ve stoje, předklonové,  balanční, v sedě, záklonové, rotační, atd. Snažím se držet toho, abych postupovala v rámci lekce tak, že jdu nejdříve nahoru a pak dolů. Nestřídám nekoordinovaně ásány ve stoje a v sedě či leže… má to svůj postup, plynule nahoru a pak dolu, takže těsně před závěrečnými pozicemi provádím ásány v sedě.

Po té přejdu na blok „závěrečné pozice“ – svíčka, pluh, ryba… případně stoj na hlavě.

A nakonec šavásana, tak 7- 10 minut.

Když se vrátím zase do Kolína, tak prostranství se během první lekce zaplnilo a zúčastnily se i děti. Také jsem viděla mezi praktikanty mnoho mužů, což u nás není úplně obvyklé.

A jen tak na okraj, já jsem se cítila na konci celé akce (i když nakonec začalo pršet, což tady v Kolíně nad Rýnem je na denním pořádku) moc příjemně… moc se mi to líbilo, bylo to takové pionýrské 🙂 a fajn.

Přeji mnoho zábavy při praktikování jógy.

 

Komentáře (0)
Blanka Janíčková
Blanka Janíčková

Jóga je pro mne nejen fyzické cvičení, relaxace, ale především cestou osobního růstu. Více o mně zde

26.07.2016 - 00:00

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu