Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Nemějte blok z bločků na jógu a vyberte si ten správný

manduka-joga-blok-korek

Myslím, že spousta jogínů/nek může mít strach si na začátku hodiny (jako jediný/á) připravit vedle své podložky ještě dvojici bločků navíc. Nemusite si nic vyčítat, je to přirozený jev lidské psychiky – nevyčnívat. Ale proč? Možná by se díky vám i někdo jiný rozhoupal a přidal se. Ale hlavně, umět si pomoci, třebas právě bločky, neznačí nezkušenost, ale naopak to, že józe rozumíte a víte kdy a jak si praxi nastavit tak, abyste z ní vytěžili maximum. Takže bloky v hlavně nechte přede dveřmi sálu a přiberte si dva jógové bločky k sobě. Ona to s nimi nakonec může být i mnohem větší makačka. A jako bonus u toho budete vypadat odvážně a profi.

V sálech jógy najdete mnoho různých pomůcek, které se jedinci, který přišel poprvé, mohou zdát lehce podivné ale zcela určitě zapeklité k použití. Hlavně když pořádně ani neví, jak se do všech ásan roztodivných jmen ohnout. A přitom už při tomto ohýbání se by je mohl/a využít a místo trpění a třasu nohou, jak se snaží dotknout země (a ona je stále TAK daleko), si pozici opravdu příjemně prodýchat ve stabilní pozici a bez velké bolesti. Jak lze tedy  jógové bločky využít, ať již jste v kůži jogína začátečníka/jogínky začátečnice nebo jste známou stálicí svého oblíbeného jógového studia?

Když je země moc daleko

Myslím si, že snad každý, kdo cvičí jógu má určitý pohyb nebo pozici, kde si není jistý, kde mu není pohodlně, nebo která mu není vůbec příjemná kvůli rozsahu a celkovému protažení. Někdy je to tím, že tyto partie prostě fyziologicky už více nepovolí, protože každý jsme jiný a každému jde něco jiného. Nebo jste s jejich protahováním teprve začali. Popřípadě cvičíte ráno a jste celí ztuhlí, takže na zem dosáhnete pohodlně až u pátého pozdravu slunce.

Výbornou pomocí v tomto případě jsou bločky, které vám doslova přiblíží zemi. Vy si budete v ásanách jistější, ať už se jedná o trojúhelník, pyramidu, předklon. Dejte si bločky pod ruce, postavte je na stranu, která zrovna vyhovuje vašemu rozsahu, a pohodlně se do nich opřete. Ale pouze na toto se použití bločků neomezuje, někdy je příjemné dopomoci si třebas i holubovi, kdy si můžete podložit sedací kost přední nohy. Tak stejně jej lze využít i při rybě nebo ásany ležícího hrdiny a podepřít se mezi lopatkami. Zkrátka kdekoli cítíte, že máte zemi moc daleko, takže začnete ztrácet balanc nebo jistotu a místo relaxace a plynulého dechu se dostanete do křeče, lapáte po dechu nebo jej úplně zadržujete. Ani jedno z toho není u jógy žádoucí. Přitom se těchto nepříjemných pocitů dá zbavit dvěma chytře postavenými bločky.

manduka-joga-blok-cerny-recklovana-pena

Nejste si jisti správným provedením jógové pozice?

Ačkoliv si jste v předklonech, záklonech a úklonech jisti, může nastat chvíle, kdy si tápete ve správném postavení například nohou. Opravdu mám v polovičním mostu kolena jen na šířku kyčlí, nemám nohy moc od sebe v psovi hlavou dolů? Bloček vložený mezi stehna vám může pomoci tuto hádanku vyjasnit i bez krkolomného nahlížení do zrcadel v ásanách, nebo přímé kontrole a dopomoci ze strany instruktora.

Pokud navíc toužíte po intenzivnějším posílení například v pozici prkna, bloček mezi stehny vás donutí více myslet na to, jak k sobě tisknete nohy, a posílíte tak vnitřní stranu stehen. A zkuste se takto třebas přetáčet z side planku (s nohama na sobě, ne vedle sebe) přes střed na druhou stranu. Budete muset mnohem více zapojit nohy, ale hlavně core, a zamyslet se více nad koordinací celého těla.

Najděte balanc

Správná souhra svalů je potřeba nejen v prknech, ale i v balančních pozicích. Jóga zná i takové, které se provádějí ze sedu, tedy takové vzpory na rukou. Většinou vyžadují opravdu pevný střed těla a velkou sílu v něm, abyste byli schopni odlepit zadek a nohy od země, protože délka paží jednoduše nestačí. A když délka nestačí, pomůžou bločky, zapřete se prostě o ně. Můžete tak pracovat na zpevňování sředu těla, abyste se propracovali do fáze, kdy už bloky pro tyto silové, ronovážné pozice potřebovat nebudete.

Tak taď už vidíte, že ač nováčkem na jogamatce nebo ostříleným matadorem a znalcem ásan, ze své praxe můžete vytěžit dík bločkům mnohem více. Nebojte se jcih tedy využít, bločky na jógu jsou jak z umělých (recyklovaná pěna), tak úplně přírodních materiálů (třeba korkové).

manduka-joga-blok-recyklovana-pena

 

Komentáře (0)
Vendula Krejčířová
Vendula Krejčířová

Jsem člověk, co má rád pohyb, život a svět a všechno se snaží užívat plnými doušky a mít z toho radost. A díky józe na to mám dostatek elánu a energie.

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu