max verze 2
Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Jógové (ne)začínání

joga

Nehraje roli, jestli se pokládáte za jógově pokročilé, začátečníky, a nebo váháte, zda se s jógou seznámit či se do ní vrhnout po hlavě. Přečtěte si pár užitečných rad nejen pro začátek jógové praxe, o které se s vámi chci podělit.

Mnoho z nás se, aniž bychom si to vůbec uvědomovali, vrhá do všech možných aktivit po hlavě. Setkávám se také protichůdnými názory. Jedni tvrdí, že do všeho máš jít s rozmyslem, druzí  jsou pro bezhlavou akci. Co na to normální smrtelník může říci? Snad jen:

Dělejte to, co je vám přirozené

Pokud jste zdědili po babičce silnou nerozvážnost a i výběr těch správných ponožek v pondělí ráno vám dělá problém, dejte si prostě ten čas a vybírejte. Jestli máte opačný problém a konáte dřív, než vůbec myslíte, tak nezoufejte. I to má své kouzlo! Jsme takoví, jací jsme, a příroda k tomu má svůj důvod. Ač na osud věříte nebo ne – žijeme pouze v přítomnosti a to co se děje se prostě dít má, jinak to není a žádná druhá realita neexistuje.

Ale teď už k jádru pudla: pokud jste se ještě k józe nerozhodli sami za sebe, klidně se ještě rozmýšlejte. Nic se nemá uspěchat a jediné správné rozhodnutí je to vaše svobodné. Tím nechci samozřejmě říci, že byste svého rozhodnutí mohli litovat, to určitě ne. Jóga má samá pozitiva. Ovšem jednou z myšlenek jógy je hygiena ducha, proto žádné násilné akce a přemlouvání sebe sama.

Pokud jste ale už rozhodnutí a stojíte na počátku své životní cesty spojené s jógou, mám pro vás pár užitečných rad, jak si začátky co nejvíce ulehčit.

  1. Začít může kdokoliv a kdykoliv

V dnešní době existuje tolik druhů jógy, že si vyberete i pokud máte nějaké zdravotní omezení. Existuje jóga pro těhotné, jóga pro osoby s různými zdravotními obtížemi, jóga pro děti spojená s výukou angličtiny… V uvedených případech je velmi dobré mít lektora, který je znalý ve fyziologii. Pokud jste ale zdraví, není problém začít sám, doma v pokoji.

Nenechte se mást širokým výběrem podložek a různých pomůcek. Určitě vám mohou zpříjemnit provádění ásan, ale určitě nejsou nezbytně nutné.

Pokud tedy „nemůžete“ začít kvůli nedostatečnému vybavení, prostě si na koberec rozložte svou nejměkčí osušku, zapalte si svíčky a zatáhněte žaluzie. Sebelepší jógová podložka vám nevynahradí vámi vytvořený klid a pohodu.

  1. Motivace

Je dobré vědět, kam směřujete. Může to být klidně jen vize na týden dopředu typu „4 pozdravy Slunci denně“, nebo se třeba jen naučit stoj na hlavě. Svůj cíl si napište na papír a zapisujte si pokroky, fajfkujte. Nakonec to nemusíte praktikovat jen v józe, ale i v běžném životě. Věřte mi, neskutečně to pohání kupředu.

Motivace může být jakákoliv. Zpevnění postavy, očištění těla i duše, zvládnutí složitějších prvků kvůli postování na Instagramu. Je dokázáno, že pokud sledujete nějakého známého cvičitele jógy, nebo jen cvičíte s kamarádem/kamarádkou, šance k dosažení vámi vytyčeného cíle se rapidně zvyšuje.

  1. Sebevzdělávání

Pokud to s jógou myslíte vážně, není od věci si zajít do knihovny a půjčit si knihu. Může to být prakticky cokoliv, co se týká jógy, ale z vlastní zkušenosti vím, že čím méně komerční kniha, tím je kvalitnější. Ovšem výjimky potvrzují pravidlo, tak hledejte srdcem. Začít můžete třeba teorií dechu, anatomií jógy, nebo přehledem ásan.

  1. Buďte sebevědomí

Myslím tím zdravé sebevědomí. Nestyďte se za to, že nezvládáte lotosový sed, nebo že máte o 40 kg navrch. Dělejte, co vás baví, a dělejte to s láskou. Zajděte si na lekci a užijte si ji. Nebo si prostě jen odskočte od stolu a zacvičte si 10 minutovou sestavu. Budete odpočatí a především budete mít dobrý pocit, že jste sami za sebe udělali to nejlepší, co jste mohli. Jen tak se dopracujete k onomu lotosovému sedu a shodíte nějaké to kilo.

  1. A nakonec: dělejte jen to, co budete dělat s láskou

Jedině tak vás bude jóga (a vlastně jakákoliv jiná činnost) naplňovat štěstím. A jako bonus? Vaše krásná tvář bude zářit milým úsměvem! 🙂

 

Komentáře (0)
Eva Ďoubalová
Eva Ďoubalová

Jsem studentka tělesné výchovy a sportu na VŠ, jógový samouk, kondiční trenérka a sportovní masérka. Vyrůstala jsem v přírodě, takže pohyb a co nejpřirozenější životní styl a stravování miluji již od mala. Vše, čím se zabývám, dělám s láskou.
... a pokud to bude v mých silách, ráda vám s čímkoliv poradím. :)

Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu