Festival evolution pozdim 2018
Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Jóga v těhotenství: 6 nejlepších ásan pro nastávající maminky

 

Chodíte na jógu 2v1? Nebo dokonce více v jedné? Cvičit jógu v těhotenství je povoleno, ba přímo doporučováno. Nabídka lekcí jógy pro těhotné je široká, ale něco zvládnete i doma: které ásany jsou pro nastávající maminky ty nejzdravější?

1. Kočka‒kráva

Tvar i váha těla se mění a od těhotných často slyšíme stížnosti na bolest zad. Marjarjásana neboli pozice kočky (a související pozice krávy) pomůže s protažením páteře, hlavně v bederní oblasti, a zádům uleví. Tato ásana se hodí i v posledním trimestru ‒ může pomoci nasměrovat miminko do správné polohy.

2. Poloviční most

Při józe v těhotenství se nedoporučují obrácené ásany, např. stoj na hlavě nebo svíčka. Mosty jsou ale skvělé na posilování pánevního dna. Bandha šarvangásana, poloviční most, zapojí múlabandhu a protáhne třísla.

3. Bojovník II

Vzhledem k rostoucí váze je při gravid józe třeba myslet na posilování nohou. Výborně se na to hodí ásany bojovníků, ovšem pozor: bojovník I napíná břišní svaly, proto je lepší jej od 2. trimestru vynechávat. Pokud chcete, můžete u vírabhadrásany II (bojovníka dvě) sedět na židli, aby se nepřepínalo pánevní dno.

4. Vážka

Upavistha konásana neboli vážka se hodí po celou dobu těhotenství. Vsedě na zemi se rozšiřuje prostor v pánevní oblasti a protahují se bedra ‒ předklon ale musí být rovný. Naslouchejte svému tělu a při jakékoli bolesti pohyb přerušte nebo upravte. Vaše lektorka jógy pro těhotné by vám to ostatně měla připomínat.

5. Strom

S břichem není třeba se vzdát ani balančních pozic, jakkoli s posunutým těžištěm se strom nevyvažuje snadno. Vrkšásana se dá provádět i u stěny, kdyby byla potřeba dodatečná opora. Nohu ze země samozřejmě zvedejte jen tak vysoko, jak je vám příjemné.

6. Mrtvola

Velmi často v jógových studiích slyšíme, že šavásana je vůbec nejlepší ásana a mohly by být hodiny zaměřené pouze na ni! V prvním trimestru ji můžete provádět normálně, od 14. týdne je lepší přetočit se na levý bok a zaujmout jakousi stabilizovanou polohu. Miminko tou dobou už vleže na zádech silněji tlačí na dolní dutou žílu. Ve 3. trimestru se pak doporučuje praktikovat šavásanu denně: je potřeba odpočívat a naučit se odpočívat intenzivně i v krátkých úsecích.

Důležitá obecná pravidla

Po dobu těhotenství vynechejte hot jógu. Vyhněte se inverzím, rotacím a skokům. Vyhněte se také neprověřeným studiím a lektorkám bez vzdělání v oblasti jógy pro těhotné. A hlavně, hlavně naslouchejte svému tělu ‒ přece jen přibyla zodpovědnost i za přírůstek do rodiny 🙂

Více informací si můžete přečíst na webu pražského Yogacentra v blogovém příspěvku o józe pro těhotné.

Autorkou obrázků je Rudy Tauscher.

 

Komentáře (0)
Redakce
Redakce

YogaPoint je jógový rozcestník, jehož záměrem je informovat a inspirovat. Je pro všechny, kteří se zajímají o jógu a s ní spojená témata, bez ohledu na styl, zdatnost, věk a místo. Nejen pro jogíny, ale i pro ty, kteří chtějí s jógou teprve začít.

16.02.2018 - 17:10

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu