Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Jóga v těhotenství: 6 nejlepších ásan pro nastávající maminky

 

Chodíte na jógu 2v1? Nebo dokonce více v jedné? Cvičit jógu v těhotenství je povoleno, ba přímo doporučováno. Nabídka lekcí jógy pro těhotné je široká, ale něco zvládnete i doma: které ásany jsou pro nastávající maminky ty nejzdravější?

1. Kočka‒kráva

Tvar i váha těla se mění a od těhotných často slyšíme stížnosti na bolest zad. Marjarjásana neboli pozice kočky (a související pozice krávy) pomůže s protažením páteře, hlavně v bederní oblasti, a zádům uleví. Tato ásana se hodí i v posledním trimestru ‒ může pomoci nasměrovat miminko do správné polohy.

2. Poloviční most

Při józe v těhotenství se nedoporučují obrácené ásany, např. stoj na hlavě nebo svíčka. Mosty jsou ale skvělé na posilování pánevního dna. Bandha šarvangásana, poloviční most, zapojí múlabandhu a protáhne třísla.

3. Bojovník II

Vzhledem k rostoucí váze je při gravid józe třeba myslet na posilování nohou. Výborně se na to hodí ásany bojovníků, ovšem pozor: bojovník I napíná břišní svaly, proto je lepší jej od 2. trimestru vynechávat. Pokud chcete, můžete u vírabhadrásany II (bojovníka dvě) sedět na židli, aby se nepřepínalo pánevní dno.

4. Vážka

Upavistha konásana neboli vážka se hodí po celou dobu těhotenství. Vsedě na zemi se rozšiřuje prostor v pánevní oblasti a protahují se bedra ‒ předklon ale musí být rovný. Naslouchejte svému tělu a při jakékoli bolesti pohyb přerušte nebo upravte. Vaše lektorka jógy pro těhotné by vám to ostatně měla připomínat.

5. Strom

S břichem není třeba se vzdát ani balančních pozic, jakkoli s posunutým těžištěm se strom nevyvažuje snadno. Vrkšásana se dá provádět i u stěny, kdyby byla potřeba dodatečná opora. Nohu ze země samozřejmě zvedejte jen tak vysoko, jak je vám příjemné.

6. Mrtvola

Velmi často v jógových studiích slyšíme, že šavásana je vůbec nejlepší ásana a mohly by být hodiny zaměřené pouze na ni! V prvním trimestru ji můžete provádět normálně, od 14. týdne je lepší přetočit se na levý bok a zaujmout jakousi stabilizovanou polohu. Miminko tou dobou už vleže na zádech silněji tlačí na dolní dutou žílu. Ve 3. trimestru se pak doporučuje praktikovat šavásanu denně: je potřeba odpočívat a naučit se odpočívat intenzivně i v krátkých úsecích.

Důležitá obecná pravidla

Po dobu těhotenství vynechejte hot jógu. Vyhněte se inverzím, rotacím a skokům. Vyhněte se také neprověřeným studiím a lektorkám bez vzdělání v oblasti jógy pro těhotné. A hlavně, hlavně naslouchejte svému tělu ‒ přece jen přibyla zodpovědnost i za přírůstek do rodiny 🙂

Více informací si můžete přečíst na webu pražského Yogacentra v blogovém příspěvku o józe pro těhotné.

Autorkou obrázků je Rudy Tauscher.

 

Komentáře (0)
Redakce
Redakce

YogaPoint je jógový rozcestník, jehož záměrem je informovat a inspirovat. Je pro všechny, kteří se zajímají o jógu a s ní spojená témata, bez ohledu na styl, zdatnost, věk a místo. Nejen pro jogíny, ale i pro ty, kteří chtějí s jógou teprve začít.

16.02.2018 - 17:10

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.



Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám