TIN vanoce 2018
Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Jóga pro fascie: trochu JINá praxe

I v jógových kruzích se občas hodně sklouzává ke kultu těla. Dynamičtější typy jógy, vinyasa flow, ashtanga a podobně, pracují se sílou. Řadíme je tedy mezi jangové typy jógy. Je samozřejmě důležité mít prokrvené, prohřáté a posílené svaly, ale neméně důležitá je i celková rovnováha a vyváženost! Tu může poskytnout cvičení zaměřené na fascie a prvek jin.

Co jsou to fascie? Svaly i orgány v našem těle jsou obaleny pojivovou tkání, která nám umožňuje držet se zpříma a zdravě se pohybovat. Tkáň prochází celým tělem bez přerušení ‒ přenáší napětí, poskytuje ochranu a pohybuje a procvičuje se spolu se svaly.

Dříve se fascie považovaly za inertní výplň těla mezi svaly, kostmi a dalšími důležitými částmi; naštěstí výzkum jde dál a ukázalo se, že fascie si zaslouží stejnou míru (možná i větší) naší pozornosti jako ostatní komponenty.

Jak se chovat k fasciím

Dobrá zpráva: procvičování pojivové tkáně se provádí často vsedě nebo vleže. Horší zpráva: procvičit a posílit vazivo vyžaduje delší výdrže (někdy i přes 10 minut), než když protahování zaměřujeme na svaly. Pokud je ale vaším jógovým cílem něčeho dosáhnout ‒ na zem v trikonásaně, na špičky v paščimottásaně, usednout do lotosového sedu ‒, vedou k tomu právě prodýchané výdrže zaměřené na fasciální soustavu.

Cesta k rovnováze

Ať už bereme do ruky příbor, myš nebo koště, vždycky zatěžujeme tělo nevyváženě. Dochází k dehydrataci pojivových tkání, jejich zhušťování a ztrátě pružnosti. Lekce jin jógy, její varianty HOT jin jógy nebo jiné, nejenom jinové cvičení koriguje držení těla a pomáhá lidem se sedavým zaměstnáním i sportovcům, kteří potřebují kompenzovat jednostrannou zátěž.

Páteční večer, svátek fascií

Yogacentrum Holešovice zařadilo do nabídky workshopů čtyřdílný cyklus zaměřený právě na fascie. „Baví mě poznávat tělo a různé jeho možnosti. Jóga i život mě naučily, jak důležitá je rovnováha,“ říká lektorka Jana Smažíková. „V květnu si na workshopu protáhneme zadní a přední část těla, otevřeme hrudník a zapojíme oblast zad. V červnu dojde na krk a ramena; bolest a tuhnutí v těchto místech trápí ohromné množství lidí.“

Přidělte pozornost kromě svalů a kloubů také dalším tkáním ve svém těle. Vyzkoušejte aspoň jeden ze čtyř workshopů v Yogacentru. Záda vám poděkují 🙂

 

Komentáře (0)
Redakce
Redakce

YogaPoint je jógový rozcestník, jehož záměrem je informovat a inspirovat. Je pro všechny, kteří se zajímají o jógu a s ní spojená témata, bez ohledu na styl, zdatnost, věk a místo. Nejen pro jogíny, ale i pro ty, kteří chtějí s jógou teprve začít.

25.04.2018 - 12:19

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu